På’t igen!

Sista månaden, eller ja, kanske redan under semestern, började jag tänka på att skaka liv i bloggen igen. Under sommaren har jag läst många bra böcker som jag velat lobba lite för. Så nu är det dags för en omstart.

Den nyligen utlästa och sommarens bästa bok, enligt mig, är Du forsvinder av Christian Jungersen. Och nej, jag har inte skrivit fel. Boken heter Du forsvinder på danska och det är just på danska jag läst den. Anledningen till det är att den inte fanns på svenska på något av mina bibliotek.

Boken handlar om Fredrik och Mia och deras son Nicklas. Och det är Mia som berättar. I början av boken hittar läkarna en tumör i Fredriks huvud. Det leder till operation, vilket leder till personförändringar. Men när började tumören växa? Och när började Fredrik förändras? Och vad händer med en när saker och ting ställs på sin spets och inget är som det var? Hur länge orkar man som frisk vara stark?

Alla dessa känslor, tankar och upplevelser. Frustration, svek, oförmåga att förstå, vänners påpekanden och så vidare och så vidare. Vad gör det med en? Utan att ha varit med om detta på detta sätt känns det som att Jungersen sätter ord på hur det verkligen skulle kunna vara. Det känns lite som att läsa en självbiografi.

Den är så jäkla bra!

IMG_0282-2.JPG

Kommentera

