Plats ~ Pija Lindenbaum

Plats (inbunden)

På baksidan boken står det följande: ”Hon är en alldeles vanlig kvinna med kontorsarbete och man och ett vuxet barn. Men hon har hamnat i ett tillstånd där omvärlden börjar kännas främmande. Vardagliga möten blir konstiga och påträngande. En dag lämnar hon hem och arbete och drar sig undan i en lånad lägenhet där hon kapar förbindelsen med omvärlden. Slänger mobiltelefon och dator.” Därefter täcker bibliotekets streckkodsetikett två rader som jag då inte kan läsa…

Jag läste denna bok för knappt två veckor sedan men har varken haft tid eller ork i denna rushiga majmånad att skriva om den. Nu när jag sätter mig ner för att samla tankarna kring boken känns det som om jag inte läst den. Jag kan inte på något sätt påminna mig om vad den handlade om. Baksidestexten hjälper mig endast lite och det gör mig lite rädd. Jag brukar minnas det jag läser i alla fall några veckor. Jag är ingen som kan återberätta en bok som jag läst för länge sedan. Jag minns om jag gillade eller och det stora i boken. Men med Lindenbaums Plats är det bara tomt. Antingen gav inte denna bok mig något större. Eller så är det så att jag inte var helt närvarande när jag läste. Jag tror mer på det sistnämnda. Det var länge sedan jag kände så här och jag hoppas det dröjer länge igen till nästa gång det sker.

Jag tror dock kvinnan i boken har tappat bort sig i livet. Och jag tappade bort mig i boken och läsningen. Måtte juni och ett lugnare tempo på både arbete och hemmaplan göra att jag fortsättningsvis minns vad jag läser. I alla fall några veckor…

Har ni råkat ut för samma sak någon gång?

 

2 thoughts on “Plats ~ Pija Lindenbaum

  1. Det händer ibland och anledningen är att jag vill läsa men jag är inte där med eller i boken. Jag har blivit mer kräsen nu när jag börjar läsa en bok fångar texten inte mig på de första 10-20 sidorna kommer den aldrig bli läst!
    Läsning ska vara lustfyllt och avkopplande i alla fall för mig.

    • Jag brukar fungera ungefär så också, om en bok inte fångat mig efter 20-30 sidor lägger jag ner utan knussel. Men i detta fall har jag läst hela boken och uppenbarligen var det något men vad? Läste en annan recension av denna bok på nu på morgonen och denna recensent kunde inte riktigt avgöra om boken var bra eller inte, att språket var komplicerat i all sin enkelhet. Det krävs ju en del av författaren att skriva invecklat med ett enkelt språk. det blir kanske anledning att återkomma till denna bok en annan gång. Tack för din kommentar!

Kommentera

