Hetero i Hägersten

Såg att Sofia Olsson kommit ut med en ny bok med namnet Det bästa barnet som jag blev sugen på att läsa. När jag sökte den på mina bibblor hittade jag Hetero i Hägersten som är del 1 så det var ju bara att låna hem den.

På baksidan läser vi: Hetero i Hägersten är en komisk vardagsbetraktelse av ett par i den där åldern strax över tjugofem och strax under trettio då man befinner sig i brytpunkten mellan ungdomens frihetslängtan och vuxenlivets krav. I en blandning av humoristiska seriestrippar och längre noveller får vi följa parets funderingar, vardagsbestyr och problem. Samtalen rör sig om allt från det poetiskt filosofiska i att diskutera en hackspetts existens på balkongen till den kalla diskbänksrealismens vardag i något så enkelt som en flytt.  Hetero i Hägersten är en av de mest närgångna granskningarna av den heterosexuella tvåsamheten som gjorts i serieform och tar, precis som kärleken själv, både fram det skratt och den gråt som finns i ett förhållande.

Även om det nu är 1,5 decennium sedan jag var där finns många igenkänningspunkter om hur det var. Samtidigt tycker jag att det stundtals blir lite väl grått och vardagligt. Det blir ju vad man gör det till liksom. Men det är okej läsning.

Jag märker när jag läser tecknat att jag rusar genom sidorna. Jag vet inte riktigt varför men jag tror det beror på att det är så lite text på sidorna. Försöker ”läsa” bilderna mer men det är svårt.

Hetero i Hägersten (häftad)

Hur det gick med Det bästa barnet? Ja, den hade ingen av mina bibblor köpt in ännu så den får jag snällt vänta på ett tag. Borde kanske skicka in ett inköpsförslag?!

One thought on “Hetero i Hägersten

  1. Ping: Hetero i Hägersten | Bak bok mat

Kommentera

