Att blogga eller inte blogga, det är den stora frågan för tillfället

Just så. Vill jag fortsätta eller skall jag lägga ner? Den senaste månaden har jag inte bloggat alls mest på grund av tidsbrist. Jag har egentligen inte haft lust att blogga heller. Att inte ha tid är en sak men det som ger mig mest funderingar är att jag inte har lust. Eller, jag vill väl egentligen men det lockar inte för tillfället att sätta sig ner och skriva de där inläggen. Jag har massor av idéer samlade och böcker läser jag. Men det blir inte till mer.

Minst en gång om dagen kommer funderingarna. Skall jag sluta blogga? Skall jag ge upp denvarbra? Om jag väljer att fortsätta – på vilken nivå skall jag lägga det? Ett inlägg i veckan? Ännu mer sällan? Jag har också funderat på om jag skall driva bloggen enbart via Facebooksidan och Twitter en period för att se om lusten kommer åter.

Varför har jag hamnat i detta dilemma då? Min egen teori grundar sig i att jag i februari bytte jobb (egentligen gjorde jag det redan i höstas men har kört två jobb ett tag). Jag kommer mer och mer in i detta arbete och det är mer krävande än det jag hade förut. Det är mycket mer stimulerande också!! Detta tror jag ligger till grund för mitt obloggande. När jag körde igång bloggen, för snart två år sedan, hade jag lessnat på mitt nu före detta arbete och behövde något att sätta tänderna i och då kom denvarbra till. Nu vet jag inte om det behovet finns längre. Det gör mig lite ledsen men sånt är livet. Jag funderar några dagar till, eller kanske några veckor. Jag känner att jag behöver bestämma mig. Mest för mig egen skull. Återkommer i frågan.

Jag har läst lite grand under årets första kvartal, men långt ifrån så mycket som vanligt. Det har blivit en del noveller från Novellix. Jag läste ut en boken Hus och hem av Helle Helle igår. Imorse började jag läsa En man som heter Ove. Fick hålla mig för skrattflera gånger då maken låg och sov bredvid. Åh, när han skall hjälpa det gravida paret att backa deras bil med släp och det visar sig att det är automat och allt möjligt som han inte är van vid. Haha! Det blir skojig läsning! Och förra veckan läste jag ut Anna Maria Janssons Välkommen ut på andra sidan. En riktigt bra chiclit! Kunde känna igen mig när jag flyttade tillbaka klockan typ 15 år :)

Fortsatt trevlig påsk till er alla! Vi hörs på ett eller annat sätt/ Jessica

2 thoughts on “Att blogga eller inte blogga, det är den stora frågan för tillfället

  1. Det är trist när det sker men jag känner precis samma. Jag har inte bytt arbete men det har trappat upp rejält under 2012. Nu, 2013, är ansvaret och förtroendet större än någonsin och det finns inte mycket mental energi till annat.

    Jag vet inte hur det är för dig men jag har gradvis försökt sänka kraven på mig själv rent prestationsmässigt i perioder och fördelat dem någorlunda över allt jag gillar och som jag har lust med för tillfället.

    För min egen del gällande böcker vill jag främst lägga fokus på det jag gillade bäst: försvinna in i dem, reflektera om dem och dess samband med helheten. Jag känner att jag gick lite vilse när jag bloggade mycket.

    Gör det du känner för bäst.

    • Tack för pepp! Jag är väl lite för ambitiös, framför allt när det gäller jobbet… så nu när det är nytt så vill jag ju så gärna :/ den mentala energin tar slut kl fem när det är dags för hemgång. Jag har nog främst tröttnat på att skriva om böckerna och mina upplevelser av dem. Behöver ”bara” läsa en period, bara ta in och inte prestera mer än det. Tror jag. Efter detta inlägg har jag ändå kommit fram till att det ger mycket med bloggen men jag ska sänka min ambitionsnivå en del så det inte blir dåligt samvete av det. Det är dubbelt!

Kommentera

