Hamnade i facklitteraturen

På högskolebiblioteket där jag arbetar nu har vi mest facklitteratur. Det är ju inte så konstigt. Ibland ”springer jag på” böcker som jag vill bläddra i och ibland rentav vill läsa. Idag har jag börjat läsa Olof Lagercrantz Om konsten att läsa och skriva. Boken är från 1985 men det jag läst hittills känns som att det kunde vara nerpräntat de senaste åren. När jag söker den på AdLibris ser jag att den kommit i pocket 2011 och som e-bok 2012. Still going strong med andra ord!

Om konsten att läsa och skriva

Redan på de första sidorna blev det citat-varning! Här kommer några tankar om läsning. Först ut är  en tysk forskare vid namn Wolfgang Iser

Läsandet är en arena där författaren och läsaren tillsammans uppför ett fantasiskådespel. Det är inte blott författaren som är kreativ utan också läsaren. Den goda författaren är medveten därom och inbjuder läsaren till samarbete.

Jag tänker på det som så här när jag läser orden ovan; om det är en bok som jag gillar och kan följa med i, känna igen mig i, leva mig in i under läsningen ”träffar jag” författaren där, i dennes tankar med boken. Samtidigt kan jag känna att först är det ju faktiskt författaren som gör sitt och sedan är det min ”uppgift” att gilla eller inte gilla. Fast även om jag inte gillar så kan jag ju ”träffa” författaren i alla fall. Hm, det blir lite rörigt. Men vårt samarbete, som Iser pratar om, blir ju mer fruktbart när jag gillar. Så är det ju bara.

Joseph Conrad ska ha sagt så här till en vän som läst en av hans böcker ”Vilka underbart goda nyheter att just du tycker om min bok ty man skriver bara halva boken, andra hälften får läsaren ta hand om.”

Iser och Conrad hade nog gillat varandra. Fortsättning följer…

One thought on “Hamnade i facklitteraturen

  1. Ping: Om konsten att läsa och skriva ~ Olof Lagercrantz | Den var bra

Kommentera

