Helgens bokbloggsjerka ~ en fråga som krävde en stunds fundering

jerka

Annika på alkb.se frågar denna helg:

Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen?

Mitt svar får bli JA. Är det något jag gillar skriver jag det och är det något som inte faller mig i smaken skriver jag det. Jag är dock aningen mer pratig kring de böcker jag gillar, av naturliga skäl tycker jag. Det är ju så mycket lättare att prata/skriva om något som engagerar än tvärt om. Det tror jag ni håller med om. Är det inte så bra försöker jag förmedla det på ett bra sätt. Självklart har författaren arbetat en massa timmar med sin bok och våndats till och från men alla kan inte gilla allt. Hur skulle det se ut?

Jag har lite olika kategorier för ändamålet och de heter som följer:

Den var inte bra – här har några få böcker hamnat. Som jag skriver i första inlägget i kategorin Den var inte bra: ”I denna kategori tänker jag samla de böcker jag börjar läsa men som jag sedan ger upp av olika anledningar. Skall försöka motivera min avoghet inför varje titel men det är inget jag lovar. Böcker som hamnar i denna kategori kanske inte kommer befinna sig här för evigt. Kanske är det inte rätt tidpunkt just nu. Och bara för att jag inte gillar så behöver den ju inte vara mindre bra. Skriv gärna vad ni tycker om ni läst någon av de jag dissar, särskilt om ni gillat! Till saken hör att jag är ganska snabb med att förkasta böcker. Det finns ju så många andra att välja :)” Så är det!

Lånat men oläst – bara tre inlägg här med. Jag lånar en hiskelig massa böcker och många lämnar jag tillbaka utan att ens läsa mer än baksidan och de två tre första sidorna. Det är fortfarande roligare att läsa det som, enligt mig, är bra!

Sist ut i detta kategori är den positiva Wow! – här samsas den bästa läsningen med lite annat smått och gott som till exempel tävlingsvinster.

Skulle också vilja tillägga att det jag inte gillar i dagsläget mycket väl kan förändra sig, en annan tid, en annan plats och en bok kan vara så bra!

Kommentera

