Kod 400 ~ Sophie Divry

I söndags var denna bok min Smakebit på söndag och jag skrev att jag gillade. Det gör jag fortfarande även om boken blev mindre bra (men absolut inte dålig!) mot slutet.

Vi möter en lite halvtokig bibliotekarie som babblar på om böcker, bibliotek och en massa annat på de knappt hundra sidorna. Personen som får höra hennes ”tal” är en person (hen har råkat bli instängd i biblioteket under natten) som nog går därifrån mer eller mindre chockad men som säkert skrattar åt det i efterhand. Bibliotekarien pratar om Dewey, klassifikation och katalogisering, om gamla fransmän, bland andra Morel, Napoleon och Guy de Maupassant. Och så har bibliotekarien en crush på Martin, en låntagare och tillika student/doktorand som tillbringar dagarna på biblioteket. Men det vet inte Martin om.

Allt är lite halvgalet samtidigt som det är en vanlig arbetande människas vardag som beskrivs. Kanske har bibliotekarien haft lite för mycket egentid för jag tycker nog hen har skenat iväg i tankarna lite väl mycket. Men hen är lite för ensam på sin avdelning, den för geografi.

Läs om du gillar böcker och bibliotek, den har något speciellt tycker jag. Divry skriver på första sidan: ”Alla som brukar ha lättare att finna en plats på biblioteket än i samhället tillägnar jag detta tidsfördriv.” Åh, det är nästan värt ett eget inlägg! Ett annat citat jag tar med mig är följande:

Att kunna orientera sig på bibliotek är att kunna bemästra kulturen, det vill säga världen i dess helhet. Det är knappast någon överdrift.” (s.17)

Boken är en hyllning till biblioteken skulle jag vilja påstå. I skönlitterär form.

2 thoughts on “Kod 400 ~ Sophie Divry

Kommentera

