Affektion ~ Martin Jern

Affektion (pocket)

Började läsa denna bok de sista dagarna 2012. Boken är en mörk berättelse så fast jag hade möjlighet ville jag inte avsluta 2012 med denna bok därför lät jag den ligga över nyårsafton och läste klart någon av de första dagarna i januari.

Affektion handlar om Kate och hennes kompis Ali. De är sexton år och tycker att allt redan är för sent. När de var tolv dog en av deras kompisar i en frysbox under en klassfest hemma hos den nu döda kompisen. Och hur påverkar detta ens liv? Fast det var nog inte denna händelse som gjorde att det blev som det blev. Redan innan var det stökigt runt Kate, och Ali. Kate lever ett utsvävande liv med killar, droger och sprit och flyttar tidigt till sin syster i Malmö. För att, som hon tror, bli kvitt det förflutna. Men det är inte så lätt som hon tror, dåtiden gör sig hela tiden påmind.

Boken ger mig mycket att fundera på, på baksidan står ”Affektion är en stenhård, nattsvart roman som är helt omöjlig att sluta tänka på.” Stämmer bra. Jag mår nästan illa under vissa delar av läsningen. Ungdomar skall inte behöva ha det så här. Var finns de vuxna? Trots allt är det en riktigt bra bok som jag tror många ungdomar skulle gilla. Bra skrivet Martin!

Två citat tar jag med mig. De är inte så upplyftande dessvärre men när jag läste dem sade de mig något. De ger kanske också en hint om hur boken är, tror jag.

”Men kärlek är i grunden trots allt något destruktivt. Ett begär. Något man inte kan få tillräckligt av, ett hål som aldrig blir fyllt. precis som vilken drog som helst” (s.105)

”När jag gick och lade mig den natten fortsatte jag att tänka på hur nära döden och kärleken kan vara varandra. Rummet var så mörkt att jag inte kunde se min egen hand, och jag tänkte på att det farligaste man kan säga till någon är ”jag älskar dig”. För då har man lovat något man måste hålla. Och den dagen man inte kan hålla det man har lovat får man ta konsekvenserna av det. Det är därför det heter tillgivenhet.” (s.112)

Per Israelsson har skrivit en träffande recension på boken i SvD 2011.
Flaskposten
har bloggat om boken.

Finns att läsa via Elib!

Kommentera

