Den nya Isabel ~ Katherine Mansfield

Print

Kathleen Mansfield, som hon egentligen hette, föddes 1888 i Nya Zeeland. Hon tillbringade de flesta av sina vuxna år i London. Dessvärre dog hon redan 1923, 34 år ung, i sviterna efter sjukdomen tuberkulos. Hon levde ett fritt bohemiskt liv, hade relationer med både kvinnor och män och skrev många texter, noveller, brev och dikter. En riklig produktion med andra ord!

Novellen Den nya Isabel handlar om William och Isabel, ett gift par med barn. Det är mest Williams tankar vi får ta del av till en början. Jag tolkar det som att han veckopendlar till sitt arbete och tar tåget hem till familjen på helgerna. Hans familj, alltså Isabel och barnen, lever ett helt annat liv som William inte alls känner sig bekväm med när han kommer hem. Isabel lever sitt liv med barnen och ett gäng vänner under veckorna och detta leverne tar hon med sig till helgerna, vilket inte uppskattas så värst av William. William vill ju träffa sin familj men Isabel har blivit en annan. Den nya Isabel.

Slutsats; de är gifta men lever olika liv. Det fungerar inte. Inte i detta fall i alla fall.

Jag gillar det jag läser. Det skulle kunna vara skrivet idag men novellen skrevs för cirka 100 år sedan. Det är fint och känslomässigt skrivet. Det är också lite tragiskt då det är en vardag som fanns då och finns nu. Och det är riktigt bra! Jag önskar det var en roman så jag hade en del kvar att läsa. Så bra är det!

Ett citat jag tar med mig är detta:

”De gick tysta, sida vid sida, mot grinden. William kände att det inte fanns något att säga längre.” (s.32)

En författare jag gärna återkommer till! Just den här novellen lånade jag via Elib.

2 thoughts on “Den nya Isabel ~ Katherine Mansfield

  1. Hon är fantastisk Mansfield. Jag skrev om just den här novellen härom dagen och jag slogs också av att den var så tidlös. Det finns många fina noveller att upptäcka t ex The Birthday Party eller Bliss

Kommentera

