2012 års läsning ~ favoriter del 8 av 10

I läsecirkeln jag är med i har vi under året läst 4-5 böcker. Vi ses med 2-3 månaders mellanrum hemma hos varandra och har en trevlig stund. En del bokprat, en del annat prat, ofta om livet och så fikar vi lite också! Till träffen i september läste vi valfritt av Selma Lagerlöf och jag valde Charlotte Löwensköld. Här är mina tankar om denna bok:

Glamour, släng dig i väggen!

På denvarbra’s Facebooksida skrev jag för en vecka sedan följande ”Läser Charlotte Löwensköld och tänker på Glamour”. Och fortfarande känns det som om det är en såpopera jag läst!

Charlotte Löwensköld handlar om en ung kvinna, Charlotte, som nog inte var som hon förväntades vara vid den här tiden. Boken kom 1925 och det känns som den tiden i boken också (rätta mig om jag har fel!). Charlotte är en glad flicka som bor och arbetar hos den gamle prosten och hans fru. Hon är sedan fem år förlovad med blivande prästen Karl-Artur men denne verkar aningen trög eller om det bara är så att han är för velig och för bunden till sin mor. Till en början i alla fall. Så småningom får vi också stifta bekantskap med Schagerström, brukspatronen, som faller för Charlotte.

Stundvis är det en salig röra, det är förvecklingar och missförstånd. Det är kärlek, tjafs och ömma blickar i hemlighet. Det är precis som Glamoursåpan förutom att det är hundra gånger bättre!! Jag ser handlingen som en film i mitt huvud. Sådana där långsamma filmsekvenser där varje person får dubbelt så lång tid på sig att säga något. Jag ser hoppen, förflyttningarna, mellan olika skeenden, som om tiden stått stilla, som om kameran och personerna stannat upp medan en annan sekvens filmats. Men det blir så vackert på något sätt, så genomarbetat men ändå fullt av liv och verklighet.

Boken är skriven på en äldre svenska än den vi talar idag. Det gör det bara ännu bättre, det var inte svårt att vänja sig vid detta. Ett handfull tillfällen fick jag fundera lite på vad några ord betydde men det störde inte behållningen. Det var mer charmigt. Vissa delar är mer värmländska i språket, vilket inte stör mig som kommer från grannlandskapet Dalsland.

Jag är riktigt imponerad. Vid tillfälle skall jag läsa mer av vår Nobelpristagarinna!

Kommentera

