2012 års läsning ~ favoriter del 10 av 10

Denna bok läste jag ut för bara en dryg vecka sedan och recensionen publicerade jag i lördags. En relativt ny repris med andra ord. Detta är den sortens böcker jag märker att jag lätt blir mycket förtjust i. Det där vardagliga, lite ljusgråa. Jag vet inte varför, det är bara så.

detta-borde-skrivas-i-presens

Helle Helle – Detta borde skrivas i presens

Kanske årets bästa lästa bok. Kanske. Kvalar in på topp tre i alla fall!

Dorte har hyrt ett hus som ligger granne med tågstationen i Glumsö, en liten ort utanför Köpenhamn. Varje dag tar hon tåget till Köpenhamn. Hennes familj tror att hon studerar, men hon går egentligen aldrig till universitetet. Istället fördriver hon sin tid med att vandra runt i varuhuset Scala. Eller med poeten Hase. Det är inte första gången hon har flyttat hemifrån. Kanske den femte. Den tredje gången hon flyttade var det till Per Finland. Han hade lika lite att göra som hon, och en vattensäng som gungade och skvalpade. Men sen blev det lite komplicerat när Dorte träffade Pers kusin Lars. Eller så var de för unga bara. Dorte försörjer sig på att skriva rimmade festsånger och drömmer om att skriva. Som Hase och de andra på Lyrikcafét. Men det går inte alltid så bra som hon önskar. Det är för mycket som stör: minnena från tiden med Per Finland, sömnlösheten, att hon inte har några gardiner och godstågen som kommer och går hela nätterna (från Bokus).

Ja, det där är grundhistorien i boken. Men det handlar om så mycket mer. Känslan av grå vardag, den där lunken när man väntar på att något skall hända. Men hur mycket påverkar jag själv mitt liv? Ja, just det, att ta ansvar för sitt liv, att känna att ja, jag har koll på läget. Helle Helle beskriver det där så bra. Den där känslan att livet bara händer medan man står där bredvid och tittar på. Det där sökandet efter en identitet. Vem är jag? Vad vill jag med mitt liv? Vad ska jag göra när jag blir stor?

Många frågor. Men inga svar. Det är bara att grubbla på. Berlingske Tidende kallar boken för en ”vidunderlig läsupplevelse” och jag kan inte annat än att hålla med!

Vill läsa mer av Helle Helle nu. Vem är hon tro? Klicka in på hennes webbsida vetja! Och Amanda Svensson har skrivit en recension på boken i Sydsvenskan, läs här! Och jag skall leta fram fler böcker av henne och läsa! Många utropstecken blir det men det är boken värd!”

Så, nu är det bara en halvtimme kvar till vi skriver 2013. Jag önskar er alla ett gott nytt år i läsandets tecken!

Har du missat några av mina topp-tio-böcker som jag ”re-bloggat” under dagen finns de i kategorin Bokslut (med varning för att det finns inlägg från 2011 där också!) samt med etiketten Bokslut 2012.

2 thoughts on “2012 års läsning ~ favoriter del 10 av 10

Kommentera

