Gilla ”Hata horan” – ja gillar’t!

Före jul rafsade jag åt mig ett gäng nyinköpta böcker hem från jobbet. Bland andra följde Johanna Nilssons Gilla ”Hata Horan” med. Tänkte den kunde vara bra att ha läst för att sedan kunna tipsa om när eleverna önskar tips. Vad jag inte visste då var att Gilla ”Hata horan” är en bok som kommit till i samarbete mellan Johanna Nilsson, Pocketförlaget och Friends. Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. De utbildar och stödjer skolor, förskolor och idrottsföreningar i hela landet. Visionen är ett samhälle där barn och unga växer upp i trygghet och jämlikhet. Detta går att läsa på Friends hemsida.

Under hösten har mina barns bandyklubb, IFK Vänersborg, hängt på Friends arbete mot mobbning. Detta har till dags dato visat sig i att barnen fått svara på en enkät om mobbning/trivsel/gemenskap i klubben och på träningarna. Enligt barnen handlade frågorna mycket om gemenskap, att bli sedd, få den stöttning man behöver och så vidare.

Boken då. Ja, den har jag tänkt sätta i händerna på store sonen, snart 14. Jag tror den kan passa. Jag skulle önska att den kunde delas ut i klassuppsättningar på skolorna runt i Sverige.

gillahatahoran

Gilla ”Hata horan” handlar om Jonna och Gloria. De är 15 år och bästisar. De är inte särskilt populära, men inte heller mobbade. Men så hänger de med på en luciafest och får dansa med Robin, skolans snyggaste, coolaste kille. Han verkar tycka att de är helt okej, till och med söta. Det är nästan för bra för att vara sant.  Det är det också. Det börjar skrivas elaka kommentarer på Glorias blogg och på Facebook bildas en Hata horan-grupp. Gloria mår så dåligt att hon börjar skära sig igen. Jonna måste göra något. Gloria får inte råka mer illa ut. Hon bestämmer sig för att ge igen med samma mynt för på nätet kan vad som helst hända. Gilla hata horan är en känslomässigt laddad ungdomsroman om nätmobbning. Om hur snabbt rykten kan startas och spridas. Om hur bödeln lätt kan bli offer och tvärtom (från baksidan).

Boken är lättläst, det är snabba svängar som gör att man hela tiden vill ta parti för än den ena än den andra. Det är inte lätt och det skall det heller inte vara. Vem har rätt när båda ger sig in leken. Har någon rätten på sin sida? Det handlar om livet och att det inte alltid är så lätt. Det handlar också om vänskap när den som är finast, och skörast. Det handlar om att ta ansvar för sina handlingar, oavsett vem du är.

Läs den, gammal som ung, ta upp den till diskussion, prata kring problemet med mobbning i allmänhet och nätmobbning i synnerhet. Vi uplevde ju detta för bara någon vecka sedan i Göteborg med Instagramhändelsen där ett stort antal ungdomar blev oskyldigt uthängda på nätet. Ogillar skarpt. Ingen skall behöva känna som huvudpersonen i boken ”Jag reser mig och går på toa. Ser mig själv i spegeln. Har ingen aning om vem jag är. Önskar att det gick att rymma från livet utan att behöva dö” (s. 145).

Tack Johanna Nilsson, Friends och Pocketförlaget för att ni sett till att denna bok finns!

6 thoughts on “Gilla ”Hata horan” – ja gillar’t!

  1. Jag har läst ut boken men snart kommer jag tro att jag är helt dum i huvet men jag fatta inte riktigt slutet!? Skulle du kunna skriva vad de manade med sista meningen och det?

Kommentera

