Nathalie – en delikat historia av David Foenkinos

Ja delikat är det! Så delikat det kan bli. Läsvärd, lättläst och skojig eller kanske bättre med ordet småtokig? Vad tycker ni som läst? Och ni som sett filmen som kom i somras – vad tycker ni?

Boken handlar om Nathalie och Francois som lever lyckliga tillsammans. Under en joggingtur blir Francois påkörd vid ett övergångsställe och tragiskt nog avlider han. De hinner bara få några år tillsammans. Händelsen övertygar Nathalie om att hon aldrig mer kommer se åt en annan man så hon gräver ner sig i sitt arbete. En dag sker det som hon aldrig kunnat tänka sig. Hon kysser sin kollega Markus. Från den dagen blir inget som hon tänkt sig.

Boken börjar så här:

Nathalie var ganska tystlåten (och feminin på ett lite schweiziskt vis). Hon hade tagit sig igenom tonåren utan problem och stannat vid alla övergångsställen. När hon var tjugo såg hon framtiden som ett löfte. Hon älskade att skratta och hon älskade att läsa. Två aktiviteter som hon sällan gjorde samtidigt. Hon hade nämligen en förkärlek för sorgliga böcker. Men eftersom hon tyckte att den litterära banan verkade alltför abstrakt bestämde hon sig för att plugga ekonomi.” (s.7)

Jag riktigt hör berättaren! Och på liknande sätt fortsätter boken. Foenkinos skriver en vacker berättelse om kärlekens förvecklingar och människans olika sätt att försöka bemästra dem. Hade jag betygsatt böcker hade denna bok fått en fyra av fem möjliga!

4 thoughts on “Nathalie – en delikat historia av David Foenkinos

  1. Det här var ju lite lustigt. Jag kommer direkt från soffan nu där jag såg den här filmen :) Jag gillade den jättemycket, så mycket faktiskt att jag funderar på om jag inte borde läsa boken :)

    • Vilket sammanträffande! Dags att se filmen för mig då, även om jag är rädd att bli besviken. Boken brukar överträffa filmen framför allt när jag läst boken först.

Kommentera

