En smakebit på søndag

Flukten fra virkeligheten kör med sina smakbitar och jag hänger på denna söndag i november. Vill du veta mer om vad det är så klickar du här. Samtidigt med sin smakbit så frågar bloggerskan:

Er du flink til å lese bøker utenfor din komfortsone?

Nja, skulle jag vilja svara. Men jag försöker ibland, mer och mer ofta märker jag, och lyckas bättre och bättre. Det är intressant och givande att hitta nya litterära områden att utforska. Jag märker att jag genom att jag bloggar och följer andras bloggar får tips på många böcker som jag aldrig annars skulle hittat. Det är trevligt! Denna vecka har jag gett mig på den lilla tunna Norrtullsligan av Elin Wägner. Böcker som denna är inte några jag brukar välja men läste om den och blev nyfiken.

Boken skrevs redan 1908 och tar upp ett problem/fenomen som vi fortfarande idag år 2012 diskuterar. Elin Wägner blev med denna bok en frontfigur i jämställdhetsdebatten i början av förra århundradet. Kan inte mer än buga och tacka!

Boken handlar om fyra unga kvinnors liv vid 1900-talets början. De arbetar som kontorister i Stockholm och kallar sig Norrtullsligan. Ligan består av Elisabeth, Baby, Eva och Emmy och vi får följa deras yrkesliv, vänskap och förälskelser. De delar bostad och här spirar upproret och en längtan efter ett annat sätt att leva.

Smakbiten kommer från sidan 44 när tjejerna diskuterar giftermål:

”- Du skulle vara gift, Baby, så här passar du bättre än på F.B. (kontoret där hon jobbar)
– Ja, men tror ni då, jag får den jag vill ha? frågade Baby, alldeles som om de skulle kunnat se in i notarien och framtiden.
– Nej, Baby, sade jag, man får aldrig den man vill ha, men man kan möjligen få den en annan vill ha, och det är lika bra, nästan bättre.”

11 thoughts on “En smakebit på søndag

  1. Sånn er det med meg også, har lest mange bøker det siste året etter at jeg begynte å blogge som jeg har fått tips om og som jeg kanskje ikke hadde oppdaget ellers. Her hos deg fikk jeg enda et tips nå. Tusen takk for smakebit og boktips!

    • Nej, inte jag heller, men kanske var det mångas lott vid förrförra sekelskiftet. Och tragiskt nog är det kanske så för en del i vissa delar av världen fortfarande…

  2. Det var en humoristisk smakebit. Nå er tiden ganske så anderledes, men det er fortsatt ingen garantier for at man får akkurat den man selv har sett seg ut at man vil ha .

    Jeg er nok flinkere til å forsøke litt andre bøker etter at jeg begynte å blogge, noe jeg syntes er en veldig positivt ting :)

Kommentera

