Bokbloggsjerka i mörkaste november

Det var ett tag sedan jag hängde på Annikas jerka men nu kände jag det var dags igen.

Veckans uppmaning är: Nämn en titel som du ”går igång på,” på ett antingen positivt eller negativt sätt.

Först tänkte jag kolla genom bokhyllorna men jag klickade mig in bland mina lästa böcker istället. De hittar du här och här. Jag kommer att plocka en titel från min önskelista också. Och så blir det en fjärde titel, plockad ur en lista som egentligen inte finns, det är listan över böcker jag inte kommer läsa. I vilket fall inte som jag planerat läsa, dels på grund av titeln, men också på grund av författaren i fråga.

Först ut med underbar titel är Alex Schulmans Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött. Det kändes som en fin bok redan innan läsning och imponerad blev jag när jag läste. Och titeln är ju magisk och den har Schulman lånat från Tomas Tranströmer.

En annan titel jag går igång på är Alla har ett hungrigt hjärta av norske Sortland. Och det är klart, alla vill vi ju kärlek. Fin titel, fin bok!

I min önskelista har jag Sophie Divrys Kod 400 och som bibliotekarie går man ju så klart igång på denna titel! Hoppas den lever upp till mina förväntningar.

Och så en titel som jag går i gång på på ett negativt sätt och som dessvärre gjort att jag inte lockas av att läsa en annan bok med samma titel. Jag säger bara Hitler. Min kamp. Inget mer. Ryser.

21 thoughts on “Bokbloggsjerka i mörkaste november

    • Ja, tänk vad olika man kan känna för saker och ting! Och tur är väl det. Jag har väldigt svårt för mediaprofilen Schulman så jag hade väl inte så höga tankar om innehållet, men ack vad jag bedrog mig och titeln blev nästan vackrare efter att ha läst :)

  1. Schulmans titel är vacker, men det känns som lite fusk om han bara plankat rätt av. Däremot när man skriver om kända ordpassager och leker med dom blir det roligare.
    ”Låter jag henne springa uppför en vacker sommaräng blir jag inte det minsta trött”
    Okej,håller med det var ett fruktansvärt dåligt exempel, tar ju bort all känsla och romantik. Men du kanske förstår hur jag menar :)

    • Kan hålla med! Den är nästan en egen roman. Inte lätt att minnas rätt heller. Har hört ett stort antal varianter på bibblan när folk frågat efter den ;)

    • Jag hade samma känsla innan läsning som du och kan väl fortfarande inte påstå att jag är så förtjust i mediapersonen Schulman, men skriva kan han. Även boken om hans uppväxt, framför allt om pappa Schulman, är också riktigt bra!!

Kommentera

