Det finns mycket att glädjas åt!

Hösten är verkligen en litteraturårstid. Jag tänker på Bokmässan i Göteborg som nyligen gick av stapeln. Är inte klar med rapporteringen från mässan än… På torsdag får vi reda på vem som får årets Nobelpris i litteratur när Horace Engdahl kliver ut genom dörrarna. Och i december kan vi följa Nobelfesten då personen i fråga får ta emot priset. Det finns mycket mer att glädjas åt, till exempel alla böcker som släpps i höst, kan du bland annat läsa om här, och olika litteraturevenemang runt i kring. Ytterligare något jag gläds åt är att jag ser fram emot att min lässvacka som varat några veckor nu flyger sin kos. Det går inte att tvinga bort den dessvärre så det är bara att härda ut. Bokhögarna växer!

Enligt O skrev för snart ett år sedan om sin lässvacka och har förslag på bot:

Alla boknördar som drabbats av lässvacka borde få gå en boktipsarpromenad runt en butik, guidad av en annan boknörd, gärna med någorlunda gemensam boksmak. Tala om energiboost. Kanske borde vi upprätta en twitterlista med boktipsare på språng som kan möta boknördar i kris på närmaste bokhandel och därefter gå en gemensam boktipsarpromenad runt butiken.

Lässvackor ska tas på STÖRSTA allvar och det här skulle kunna vara en konkret hjälp när läslusten är som bortblåst. Jourhavande boktipsare med rätt att nörda. Som AA fast tvärtom. Öka beroendet snarare än minska det. Vi trivs ju med vårt beroende, eller hur?!”

Ja, jag saknar mitt beroende. Dags att försöka hitta rätt bok som kan leda mig ur svackan. Har ni något tips?

 

2 thoughts on “Det finns mycket att glädjas åt!

  1. Hm, tack för påminnelsen som får mig att inse att den lässvacka jag har nu kanske handlar om tiden på året. Gillar du serier? Läser All I want for christmas is planekonomi av Sara Granér och gillar skarpt. Annars rekommenderar jag Boel och Oscar av Josefin Sundström som är en superfin och lättläst bok.

    • Tack för tipsen! All I want for christmas har jag funderat på… vi får se vad det blir! Och när det gäller lässvackan hoppas jag din också försvinner illa kvickt.

Kommentera

