Jag vill i mitt liv få älska någon som älskar mig – Bokmässan i backspegeln 4

Jag missade de seminarier som gavs med Jonas Gardell under bokmässan men däremot var jag ”gäst” vid Norstedts monter på söndagen klockan 12.40 för att få höra honom prata om sin nya bok. Och jag var inte ensam…

image

På de tio minuter Jonas Gardell hade till sitt förfogande fick han sagt det han ville, tror jag. Det var fler än jag som fick både en och två tårar i ögat. Det är rörande det han berättar och boken som jag läste för ett tag sedan gjorde mig både ledsen och arg. Denna söndag blir jag mest berörd av Jonas upprördhet och befogade ilska. Jonas berättar om hur folk fimpat i hans mat bara för att han är bög. Hur hantverkarna förstörde i hans sovrum bara för att han är bög, Hur han behöll begravningskostymen på jobbet då det var vardag att gå på vännernas begravningar. Antingen dog de av aids eller så begick de självmord då de inte kände att de fick plats i samhället, i Sverige, på 80-talet. Han berättar om Jussi som håller om honom på bokens framsida och om att denne man inte längre finns i livet. Han begick självmord på den finaste platsen han visste, Valdemarsudde.

Och så berättar han om mamman som kommit fram till honom under lördagen på mässan och köpt hans bok. Jonas frågar vad hon vill att han skall skriva i boken. Skriv ”Till Hans”, det är min son. Och då vet Jonas, att han inte längre finns. Det blev till ett fint möte.

Det handlar om att vara människa, att vara medmänsklig- Hur svårt ska det vara? Och Jonas avslutar med orden:

Jag vill i mitt liv få älska någon som älskar mig.

Självklart kan tyckas, men är det verkligen så?

måndag klockan 21 bänkar vi oss i sofforna, på med tv-appararaten! Förväntningarna är höga och jag tror de infrias!

Kommentera

