Vi kör en sväng till!

Efter två heldagar med Bokmässa så blir det Babel från Götet. Vi frossar lite till!

 Lina Wennersten

I samband med vinsten av det fina fyradagars seminariekortet fick jag ju också Merethe Lindstrøms bok Dagar i tystnadens historia. I detta Babel blir det en intervju om tystnad. Vad gör man när man inte kan eller inte vill prata om något? Om att växa upp i olika familjekulturer, en tyst och en pratig. Själv tycker Merethe att hon är lite både och. Nu är jag ännu mer sugen på att komma igång med boken!

Och så lite Janne Teller. Hennes bok fick jag ju också här förleden. Nu intervjuas hon kort om boken Om det var krig i Norden. Om vår syn på invandring och då särskilt Danmarks. Hon vill skicka denna bok till Sverigedemokraternas Jimmi Åkesson. Var god!

Suzanne Brøgger, Sjón och Merethe Lindstrøm talar därefter om möjligheten att ”klaga” på samhället genom att skriva skönlitteratur. Att ha möjlighet att förändra historien i rätt riktning. Och på vilka sätt är vi nordbor lika? Det visar sig att vi nog har lättare att se olikheterna. Brøgger avslutar med att påstå att vi i Norden nog kommit närmre varandra igen efter massakern i Norge föra året. Så kan det vara.

Johannes Anyuru och Alexander Motturi har i alla fall något gemensamt. De har nu skrivit varsin bok om sina pappor. Två pappor som inte haft lätta liv. Böckerna heter En storm kom från paradiset samt Svindlarprästen. Detta är inga klassiska pappaböcker, de vill inte göra uppror, utan skriva om människorna som råkar vara deras fäder. Böcker fulla med kärlek kan man tro.

Över till Jesper Juul, den danske familjeterapeuten som enligt egen utsago aldrig skrivit om barnuppfostran. Han skriver om hur man göra om man vill göra något bättre. Se barnet! Låt barnet vara som det är! Och låt barnens sätt att vara berika ditt liv!

Ypsilon av PC Jersild är ett hopkok av många av författarens tidigare karaktärer. Jag har inte läst något av Jersild tidigare och känner att jag nog behöver läsa dessa innan det är dags för Ypsilon. Temat i boken är åldrande och död och det verkar som att Jersild tar livet av de flesta av sina karaktärer. Hm… men det verkar vara ett fint sätt att sammanfatta sin litterära gärning! Jersild är 77 år så han håller kanske på att knyta ihop säcken?

Över till seriehörnan och Don Rosa. Ursäkta ett ej fan av serier, men jag hade ingen aning om vem denna man var. Men han har visst ritat ankor under stora delar av sitt liv! Kalle, Farbror Joakim och de där. Hans barndomsdröm gick i uppfyllelse!

Mer serier i form av Arne Ankas och Zeldas skapare Charlie Christensen och Lina Niedestam. De pratar om att serier är som en nutidsskildring, att göra något skoj och skämta om vardagen. Att få människor att frustande skratta åt något vardagligt, kanske rejält tragiskt. Arne Anka har jag läst ibland men Zelda kan jag inte påminna mig om att jag stött på. Dags att kolla upp! Fler serier har gett mer spridning och uppmärksammats mer. Det är bra.

För övrigt en avslappnad Jessika i Babelbokmässestudion.

Och nästa vecka i Babel, Jonas och Jonas, två favoriter!!!!

Under veckan som kommer skall jag blogg ikapp, det blir lite seminaresnack och annat skoj jag upplevt under mässan!

Kommentera

