Babel 23 september, delar av

I kvällens program hade Jessika besök av Linn Ullmann och Lydia Davis.

Linn Ullmanns Det dyrbara handlar enligt henne själv om att försvinna, en kärleksroman där kärleken börjar ta slut. Och så handlar boken om otrohet. Och att vara barn i Linn Ullmann-världen. Hon berättar att hon tycker om att skildra barndomen då vi alla varit där men inte alltid kommer ihåg hur det verkligen var. Blir nyfiken, helt klart. Jag ångrar att  jag inte läste boken i somras när den gick som följetong i DN…

Att läsa är som att titta i en kikare från fel håll. Hmm, ja så sade Lydia Davis. Spännande. Hon berättar att hennes förebilder är Kafka och Beckett. Nu aktuell med novellsamlingen Samarbete med fluga. Blir inte jätteintresserad dock.

Och så en förinspelad intervju  med författaren på allas läppar, E. L. James. Hyperaktuell med boken Femtio nyanser av honom. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall läsa böckerna. Vi får se. Jag blir lätt lite anti de där hypade böckerna.

Många är vi väl som minns Katitzi-böckerna. Nu har det kommit en biografi om Katarina Taikon som på många sätt bidragit till att romernas situation blivit bättre i Sverige. Men långt ifrån bra. Lawen Mohtadi har skrivit. Detta ser jag som en bra bok att köpa in till gymnasiebiblioteket där jag arbetar.

Nästa vecka sänds Babel från Bokmässan!!

Undrar om det är någon särskild tanke med att Jessika har svart klädsel vareviga söndag? Visst var det så i våras också?

Kommentera

