Snälla Jonas skynda på!

Fast jag misstänker att du redan är klar. Vadå?! undrar ni kanske. Jo, jag vill att del 2, Sjukdomen, och 3, Döden, i romansviten (får jag kalla det så?) Torka aldrig tårar utan handskar kommer ut nu.Men jag får snällt vänta. Del 2 kommer till våren och del 3 nästa höst.

Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken, 2012

För en gångs skull förbeställde jag en bok för att få läsa den som ny. Del 1. Kärleken ville jag läsa direkt den kom ut i handeln. Läste den snabbt och gillade, nej gillade skarpt, och skrämdes av att det var ju faktiskt så det var, då den där gången på 80-talet. Jag var tonåring då AIDS kom till Sverige och lilla byn (ja, jag bodde i en liten håla). Jag kan återuppleva den där känslan Jonas Gardell beskriver. Hur det pratades, om rädslan att bli smittad samtidigt som det sades att det händer bara de som är bögar. Jag blir arg och jag tycker det är pinsamt men det är så jäkla bra! Fast i denna bok är det ännu ingen som vet.

Jag bryr mig inte om att skriva vad boken handlar om, det kan ni som inte vet läsa på Jonas hemsida. Jag önskar att alla, många många kommer att läsa denna och de efterföljande böckerna. Måtte de hamna på listan över böcker som ska/bör/måste läsas!

Då jag gillade denna bok så skarpt var jag snabb att låna ut den också… jag gjorde en massa hundöron i MIN bok då det var så mycket som väckte tankar och berörde i denna bok. Jag får be att återkomma i ärendet när boken är återlämnad. Läs på mina vänner!

Och i väntan på del 2 och 3 väntar jag på att SVT sänder dramaserien med samma namn. Start 8 oktober!

 

 

6 thoughts on “Snälla Jonas skynda på!

  1. Glad jag blir att du tyckte om den, med tanke på att du inte läst något av honom förut. Själv har jag pirret i magen kvar. Boken är ännu oläst.

Kommentera

