Barn- och ungdomslitteratur för vem?

Ja, det funderar Lotta Olsson över i DN Bok 16 juli. Att de flesta vill läsa något som har med ens närmaste framtid, utvecklingsfas, att göra. Det må vara sant! En 11-åring (generaliserar lite…) kanske gärna läser en bok som handlar om en 13-14-åring. Och en 16-åring väljer en skönlitterär bok som handlar om att flytta hemifrån då det ju inom inte alltför många år troligen är 16-åringens verklighet. Ja, så där kan man hålla på.

Vad jag tänker på, som Olsson också tar upp, och som jag nuddat vid förr, är det där att vi vuxna borde läsa barn- och ungdomsböcker i mycket högre grad än vad vi nog gör i dagsläget. Som gymnasiebibliotekarie läser jag en hel del ungdomsböcker (om man nu kan klassa dem så, vilket Olsson är lite emot) för att kunna tipsa eleverna. Något som också ger mig mycket vid läsningen av dessa böcker är att jag får en inblick i hur gymnasieungdomar tänker och tycker, ibland en förklaring till hur deras värld ter sig för dem. Och det är guld värt i mötet med den enskilde eleven!

Så alla ni, läs inte böcker som bara är för ”din målgrupp”, vidga ditt läsande, vidga dina vyer!

 

2 thoughts on “Barn- och ungdomslitteratur för vem?

Kommentera

