Nu så!

I förrgår såg jag på Facebook att Booked under onsdagen skulle dela ut femtio ex av Illdåd av Thomas Erikson. Av någon anledning som jag inte minns hade jag ställt in mobilen på att ta emot mail en gång i halvtimmen vilket lett till, har jag nu kommit på!, att jag missat alla de tidigare erbjudanden från Booked förutom när de delade ut 500 ex av Tidningen Skriva. Jag har varit med i Booked sedan februari så det har varit en aning frustrerande. En gång har jag blivit halv-booked … Men en ändring i inställningarna – och vips så kommer mailet på direkten! Detta ledde alltså till, och lite tur hade jag väl också, att jag blev en av de femtio lyckliga att få nedanstående bok.

image

Idag när jag kom från min cykeltur till biblioteket i stan där jag hämtat böcker (såklart!) hade posten kommit och där fanns mitt ex.

Från baksidan: ”Under en efterfest på Lucianatten blir Sara Leijon brutalt våldtagen av fyra män. Chockad och skadad tar hon sig till polishuset och gör sin anmälan. Fallet tycks glasklart, alla bevisen finns där, på Saras kropp och i hennes berättelse. Men när det gäller en våldtäktsrättegång är ingenting enkelt. Kriminalinspektör Nina Mander vet vad Sara ger sig in på när hon anmäler männen, hon vet att Sara har alla odds emot sig och i ett försök att hjälpa henne kallar Nina in beteendevetaren Alex King. Kanske kan han stötta och lotsa Sara genom den extrema påfrestningen. Alex tar sig an uppdraget, och beslutar sig snart för att med sina egna metoder försöka påverka utgången av fallet. Vad han inte räknar med är hur starkt situationen kommer att påverka honom själv. Rättegången river upp fula sår ur det förflutna och för sent inser Alex att han tagit sig vatten över huvudet.”

Det låter som en Jessica-bok. Inbillar mig att det är mycket psykologi, personbeskrivningar och tankar om rätt och fel och sånt är alltid trevligt, dessvärre med en våldtäkt och följande rättegång som bas men det får gå. Sista datum att recensera är 4 september så håll ut!

Någon som läst hans Bländverk? Inte jag.

Här kan du läsa mer om författaren och hans böcker på Damm Förlag

9 thoughts on “Nu så!

  1. Ping: Tur man är flexibel eller Byter bok som folk byter… | Den var bra

Kommentera

