Sankta psyko – Johan Theorin

”Världen är inte begriplig, bara mörk.” (s. 377) Uähh! Kalla kårar från början, de mattades av lite efter knappt 300 sidor men så fick Theorin lagt på ett kol i slutet. Och det var bra! Och det var också tur för hade det inte ”spännat” till sig hade jag blivit besviken.

Sankta psyko handlar om (för er som inte vet…, misstänker att många har läst den) Jan Hauger, snart 30-årig förskollärare, som kommer till förskolan Gläntan på västkusten för ett vikariat. Men Gläntan är ingen vanlig förskola. Den ligger bredvid Sankta Patricias regionklinik, ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt störda våldsbrottslingar tvångsvårdas. Barnen på Gläntan ges möjlighet att behålla kontakten med sina föräldrar då förskolan och kliniken ligger vägg i vägg. Tanken är att både föräldrar och barn skall få gott ut av detta arrangemang. En av Jans uppgifter blir att följa med barnen genom en källargång som förbinder förskolan och kliniken. Jan är en duktig förskollärare, men har inte berättat allt för sin arbetsgivare. Varför ville han så gärna ha jobbet på Sankta psyko? Och vad hände egentligen flera år tidigare när han gick ut i skogen med en grupp förskolebarn och kom tillbaka med ett barn för lite?

Theorin binder mig vid boken från första sidan. Jag vet tidigt att något kommer att hända, men inte vad och inte hur och inte när. Det är äckligt att läsa. Jag mår nästan illa. Den här boken var bäst att läsa i dagsljus. I alla fall för mig. Nerverna sitter utanpå periodvis och med hela boken läst kanske det var bra att boken tappade lite ett tag.

Gillar den skarpt, men flera sådana här på raken är inget för mig! Theorins Ölandskvartett Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge får snällt vänta på mig.

4 thoughts on “Sankta psyko – Johan Theorin

Kommentera

