Utan titel – Anna Charlotta Gunnarson

Anna Charlotta Gunnarson har skrivit en rå, rolig och rörande roman om sorg och separation och om att gå vidare och fortsätta leva trots att man inte vet hur. Så skriver Bokus… och jag kan inte annat än att hålla med.

Utan titel handlar om en 15-årig tjej som för några år sedan mist sin mamma i cancer. Hennes pappa går och väntar på att hans dotter skall börja revoltera. Sminka sig svart, använda korta kjolar, vara allmänt uppkäftig. Men det händer inte. Hon vill inte. Men hon vet nog inte riktigt vad hon vill heller. Hon har vänner som finns där för henne. Men det räcker ändå inte. På något sätt.

”Ibland förstår jag inte mig på mig själv. Och om jag inte gör det, vem i hela världen ska då någonsin kunna göra det?” (s.195)

Det är många funderingar. Det finns många för henne runtomkring men det är ändå något som saknas och någonstans finns en längtan efter att göra något som hon inte borde. Man kan revoltera på olika sätt. Och det gör hon på sitt sätt.

Det är svårt att skriva en recension av denna bok tycker jag, läs själv istället!

Kommentera

