Minne från Vadstena

Under vår campingtur i och kring Vadstena förrförra veckan var vi inne i ett hemslöjdshus där ett par sålde sitt hantverk. Det var mest skålar, smörknivar, svepaskar och skärbrädor – jättefint!- men vi köpte inget. På vägen ut fick jag syn på en broderad tavla med en text jag gillade så jag frågade om jag fick ta ett kort på denna. Till saken hör att det fanns en skylt i butiken som sade att man inte fick fotografera hantverket. Damen i kassan sade nej, men det hade varit så många som antingen velat köpa tavlan eller ta kort på den så hon hade kopierat texten på tjockare papper som gick att köpa för en tre-fjärdedels Selma. Okej då! Jag köpte. Här kommer texten.

”Ett hantverks föremål är inte bara form och funktion.
Det är först och främst mänsklig tid som sparats
under den tomhet våra liv rinner ut i.
Inför sitt verk kan människan säga:
Detta är min tid, detta är jag.
På annat sätt finns jag inte till för mig själv.”

Kanske tänker man på fysiska ting till en början, men det jag såg var författandet. Ett hantverk så gott som något!

Kommentera

