En 70-talets ungdomsbok, skulle funka lika bra idag!

Strålade samman med min syster hemma hos vår mor för några veckor sedan. Syster höll på att gå igenom lite av sina saker, bland annat en massa böcker. En del ville hon inte ha kvar så jag fick norpa de jag ville läsa. En av dem var Inger Skotes Dom tiger ihjäl mej! från 1973.

Boken handlar om Nickan som kommer ny till en klass och råkar redan första dagen, då hon inte kan klassens osynliga regler och historia, klampa i klaveret enligt klasskompisarna. Händelsen tar en väg ingen vill vara med om, men så är det. Boken tar upp problematiken kring mobbing, hierarkier, vem har rätt, vem har fel? Den som blir mobbad, i vilken grad har den sig själv att skylla? Ja, det kan man undra. Boken ger inga svar på dessa frågor men väcker många tankar.

På baksidan på mitt ex står det ”En av dom starkaste ungdomsböckerna i höst. Utomordentligt välskriven, utan krångel, rakt på sak (…) En bok att bli upprörd av. Så sann i sin påträngande realism.” Och det stämmer bra, att det så gått nästan 30 år sedan den gavs ut spelar ingen roll. Sätt den i händerna på varenda tonåring! Ja, jag vet, det har kommit mycket nytt, och kommer fortfarande hela tiden. Så det är bara att hitta de där guldkornen som så exakt sätter fingret på de frågor som rör våra ungdomar idag. Och läs, läs, läs! Och så ta upp böckerna till diskussion därefter!

 

 

5 thoughts on “En 70-talets ungdomsbok, skulle funka lika bra idag!

  1. Jo jag kommer ihåg den och har precis läst om den. Läste den första gången som 11-åring och har en översvallande notering i min dagbok från den tiden. Vad tyckte du om fortsättningarna då om du läste dem?

Kommentera

