Den var inte bra II

Eller i vilket fall inte vad jag förväntade mig efter att ha älskat författarens tidigare böcker. Jag pratar om Jodi Picoults Jacobs värld. Jag har kommit på att de böcker jag dissar fort är de som är, enligt mig, tröga i starten. Jag har inte alltid det bästa tålamodet och när det gäller min läsning, eller kanske oläsning, märks det relativt snabbt. Men så är det. Det finns ju så mycket annat att välja som är bättre.

Egentligen är det nog inget fel på Jacobs värld, men inte nu. Kanske om ett tag.

Om mina hyllningar till Jodi Picoults andra böcker och hennes författarskap kan ni läsa här, här, här och här. Så egentligen borde jag gilla.

Jag har funderat lite på kategorin Den var inte bra. Alltså namnet, men i och för sig lite när det gäller innehållet också. Det kan låta lite barkst och rättframt att säga att en bok inte är bra för det är så många saker som spelar in när det gäller vilken känsla jag får när jag läser. Det kan ju vara så att det inte rätt tillfälle i livet. Det kan också vara så att det är en genre som inte ligger mig så varmt om hjärtat fast jag hade hoppats på att den var bra. För så är det med mig i alla fall, alla böcker jag lånar hem från bibblan planerar jag att läsa för de låter bra när jag läser om dem, till exempel på en bokblogg, i BTJ-katalogen eller någon annanstans. Och så när jag får hem boken och börjar läsa är det inte alls vad jag tänkt och trott.

Egentligen skulle jag kunna kalla kategorin för Passade inte mig eller Vill inte läsa nu eller liknande men så länge fortsätter jag kalla kategorin Den var inte bra för det hänger liksom ihop med bloggens namn!

Vad kallar ni era högar med böcker ni väljer bort? Och hur tänker ni när det gäller de där böckerna ni trodde ni skulle gilla men blev besvikna på? Vad är det för mekanismer (?!) som har ett finger med i spelet? Intressant tycker jag.

3 thoughts on “Den var inte bra II

  1. Jag som tänkte läsa Jacobs värld en dag.

    Karaktärerna och deras utveckling spelar stor roll för mig. Väl valda metaforer och utrymme för djupa reflektioner är också viktiga faktorer för god läsning för mig.

Kommentera

