Den var inte bra

Jag inviger härmed en ny kategori ”Den var inte bra”.

Idéen föddes när jag var inne på Lena Bn’s blogg och såg att hon hade en, jag kallar det, kategori som heter Uppgivna högen. Självklart skall ju min uppgivna hög heta Den var inte bra. I denna kategori tänker jag samla de böcker jag börjar läsa men som jag sedan ger upp av olika anledningar. Skall försöka motivera min avoghet inför varje titel men det är inget jag lovar. Böcker som hamnar i denna kategori kanske inte kommer befinna sig här för evigt. Kanske är det inte rätt tidpunkt just nu. Och bara för att jag inte gillar så behöver den ju inte vara mindre bra. Skriv gärna vad ni tycker om ni läst någon av de jag dissar, särskilt om ni gillat!

Till saken hör att jag är ganska snabb med att förkasta böcker. Det finns ju så många andra att välja :)

Först ut är följande trio, vilken jag samlat på mig under den senaste veckan.

1. Ligg hos mig av Joanna Briscoe. Verkade bra till en början men det händer ju inget. Lade ner efter cirka 50 sidor. När det gäller deckare/thriller vill jag gärna att de skall suga tag i mig direkt. Jag känner kalla kårar komma krypande över ryggen men författaren lyckas inte hålla mig kvar.

2. Gun-Britt Sundströms Maken – en förhållanderoman. Tog med den på campingturen förra veckan. Och blev besviken igen… Det var nog tredje försöket. Denna gång hade jag fått för mig att jag inte ens försökt mig på den tidigare. Haha! Knäppt! Varför jag inte gillar den? Jag vet inte, det är någon känsla jag får som gör att det känns fel.

3. Fick detta tips från kollegan och bokvännen Henrik på Olika sidor för några veckor sedan och tyckte det lät bra. Men som den skräckälskare han är borde jag förstått att denna bok nog inte var något för mig. Medan floden stiger av Henrik Kullander läggs åt sidan med samma motivering som nummer 1…jag vill gärna att de skall suga tag i mig direkt. Jag känner kalla kårar komma krypande över ryggen men författaren lyckas inte hålla mig kvar.

Så det var de tre första. Nu skall det skrivas om de lästa böckerna!

13 thoughts on “Den var inte bra

  1. Ligg hos mig minns jag som en av böckerna som jag verkligen gillade vid lästillfället. Kanske berodde det på att den passade bra i en fas av mitt liv? (Spoiler: Nej, jag sprang inte efter gifta män för att förföra en gammal vän från en annan tid.)

  2. Ping: Uppgivna bokhögen « LenaBn's Blogg

Kommentera

