Århundradets kärlekssaga – Märta Tikkanen

Denna bok har jag länge tänkt läsa men inte sprungit på tidigare. Men så, hemma i mors bokhylla fanns den och stod och ropade ‘låna med mig hem’ så det gjorde jag och igår morse fick jag läst den. Snabbt gick det då det är en diktroman. Lite text på sidorna, korta meningar som en dikt men ändå får jag känslan av att läsa en roman. Det var härligt! Men det är jobbig läsning. Men det är så bra! Århundradets kärlekssaga handlar om en alkoholisthustrus liv rätt och slätt. Hur både hennes och barnens liv hänger på hur maken Henrik har det, i vilken fas han är i. Nykter period, onykter period, mellanperiod. Usch och fy!

Tikkanen beskriver 1978 sitt liv utan krimskrams. Jag läste att hon sagt på frågan varför hon skrev denna bok ”För att jag måste. För att överleva. Och för att dela det svåra med andra.” Och det inbillar jag mig att hon lyckats med. Jag tror också att de som lever i ett äktenskap utan alkoholen som familjemedlem, men kanske med psykisk sjukdom av något slag, också kan känna igen sig i denna bok.

För mig som gillar citat var detta en bok som fick många hundöron (får bara komma ihåg att vika tillbaka dem när jag skrivit av dem och boken skall åter till mors hylla).

Här kommer några tänkvärda, i alla fall enligt mig.

Ansvaret för ditt liv är inte mitt.” (s.25)

Om nån annan får beröm betyder det för dig att du blir mindre
Om nån annan misslyckas så har du vuxit” (s.117)

Den här är riktigt bra, tycker jag:

Sedan skapade du dig ett namn medan jag stod där med verklighet långt upp över öronen” (s.123)

Och som avslutning, något jag inte kände till, men som säkert är sant, det känns logiskt i alla fall ”På kinesiska skriver man ordet ‘kris’ med tecknet för ‘fara’ och tecknet för ‘möjlighet’ ” (s.145)

Läs, läs, läs! Och jag kommer definitivt läsa mer av Märta Tikkanen. Förslag någon?

6 thoughts on “Århundradets kärlekssaga – Märta Tikkanen

  1. Den verkar fin. Jag gillar citaten men jag har svårt att hålla med dem allihop samtidigt som jag förstår varför man skulle känna så; varför vi känner så emellanåt. Det första citatet gäller oss själva lika mycket som andra människor; alltså att endast vi kan ansvara för våra liv.

    Tack för tipset! Jag kommer definitivt att lägga namnet på minnet.

  2. Ping: Tips om bokproduktion och webbpublicering | Bloggar för Pedagog Stockholm

  3. Fin? Nåja. Själv kan jag inte begripa varför man lämnar sitt eget äktenskap OCH bryter upp ett annat för att få detta liv, vilket Märta har gjort. Hållit skulle det inte heller, om inte Henrik hade fått leukemi och dött. Dom var ju på väg att skiljas när den nyheten kom. Dom fick väl såra varandra bäst dom ville, men det värsta är hur de (Märta och Henrik) har sårat andra människor.

Kommentera

