Semester…

Är i Bengtsfors med mina barn. Bor ”hemma”, det vill säga där jag växte upp, hos min mamma. Det blir inte mycket läst, bara bokryggarna i hennes hylla…. Jag har lovat mig själv att inte låna med en massa böcker hem denna gång. Sommarläsningshögarna hemma räcker!

I måndags när vi anlände hit tog kära mor med oss på en liten biltur. Först visade hon oss ett graffitikonstverk gjort av den dalsländska konstnären Carolina Falkholt. Hon har fyllt en hel, jättestor, yttervägg på den gymnastiksal jag svettades i på 80-talet under högstadiets idrottstimmar. Längst ner har 6-7-åringarna fått bidra. En häftig syn, tycker jag!

image

Vi var också en sväng till Eka Miljörum. För ”länge sen” fanns en fabrik på denna plats och det visade sig att marken blev förorenad av verksamheten här. För ca tio år sedan fick kommunen bidrag till att sanera området på bly och andra farligheter och resultatet blev en japaninspirerad enkel park. Man kan läsa om Ekas verksamhet, hur saneringen gick till, vilka växter man valt till parken med mera med mera. En filosofisk park skulle jag vilja kalla den. För barnen, och de med barnasinnet kvar! finns ett litet kanalsystem att leka med.

Även en boknörd kan få sitt lystmäte stillat. Någon konstnär har fått i uppdrag att göra en kopia på en trave pärmar, som såklart är en rest från Eka. Coolt!

image

Imorgon blir det nya äventyr!

Kommentera

