Härliga bokvärld

Så har jag njutit mig igenom Höstens böcker 2012! Och vilken lista det blev. Närmare bestämt 53 titlar vill jag lägga vantarna på under hösten. Alla önskningar får inte plats i ett inlägg (eller varför inte? men det kanske blir jobbigt) så jag börjar med några här och nu så får vi se var det slutar. I vilket fall kommer jag lägga till dem i min önskelista inom kort.

Utan inbördes ordning.

Sara Kadefors – Kast med liten kniv är en roman om en vuxenvärld som inte ser och kanske inte vill se, om
bagaget som vi bär på, men också om vänskap och kärlek.

En godbit (förhoppningsvis!) från Sekwa är  Nathalie – en delikat historia av David Foenkinos. En innerlig och humoristisk saga om nyfunnen kärlek som lyser upp sorgens mörka efterdyningar, och om krossade hjärtan som finner lyckan på de märkligaste ställen.

Och för en bibliotekarienörd som mig, Kod 400 av Sophie Divry. Bokus skriver ”Att klassificera, sortera, inte störa, det är allt för mig.
Böckerna på avdelning 400 har flyttats men ersätts aldrig. Tomheten på hyllorna blir ännu ett irritationsmoment för huvudpersonen, en bibliotekarie på ett landsorts bibliotek som ansvarar för avdelningarna geografi och oplacerbara böcker. I en monolog, riktad till en anonym person som blivit inlåst i biblioteket över natten, uttrycker hon både sin passion för yrket hon hamnat i av en slump och tristessen som präglar hennes vardag.”

Det är jag som är Caroline av Peter Barlach är nästa favorit i katalogen. På bara några veckor har Caroline fixat boende, jobb och dunjacka. Med charm och självförtroende knockar hon sin omgivning. Överlevaren Caroline är den felande länken mellan Pippi Långstrump och Lisbeth Salander. Låter spännande!

Och så den sista i detta inlägg: Personer du kanske känner av Jay Asher och Carolyn MacKler. Supergillade 13 skäl varför så jag har stora förväntningar på denna! Föreställ dig att du år 1996 hittade dig själv på Facebook – femton år innan det ens existerade! Skulle du ha gillat det du såg? Emma och Josh får denna möjlighet, men är de vinnare eller förlorare? Och kan de påverka någonting? En humoristisk kärlekshistoria med mycket tidsfärg, som skildrar hur både stora och små beslut får konsekvenser för framtiden.

Vilka läsförväntningar har du på hösten (även om det dröjer länge tills vi är där…)?

 

2 thoughts on “Härliga bokvärld

Kommentera

