Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, ja så kände man sig ibland

På flyget hem från Kreta i fredags började jag läsa Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson. Wow! säger jag bara. Den här tror jag många av ”mina” gymnasieelever skulle gilla. Tänk om jag haft den här när jag var gymnasietjej.

Boken handlar om Olivia som i början av boken precis blivit dumpad av sin pojkvän John. De har varit tillsammans två-tre år så Olivia och John är mer eller mindre ett begrepp i vänkretsen. Tills nu. Vem är Olivia när hon inte har John vid sin sida? Detta innebär att hon på olika, både bättre och sämre, sätt börjar söka efter vem hon är. Saker går inte alltid som hon tänkt. Det blir mycket fester, en del snedsteg och mycket grubblande. Länge lever också drömmen om att de skall bli tillsammans igen.Vem är Olivia? Vem vill hon vara? En massa identitetskrisande genom hela boken. Men det gör inget för jag tror, och vill minnas, att det är är så det är (och var) att vara i slutet av tonåren, under gymnasietiden. Alla verkar så trygga med sig själva. Det är bara jag som inte har någon, inte vet vad jag skall göra med mitt liv… Shit så bra den här boken är!

Är du tonåring – läs den!
Är du förälder till en tonåring – läs den!
Är du inte tonåring – läs den!

4 thoughts on “Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, ja så kände man sig ibland

Kommentera

