Jag brukar tycka om böcker som leder till att jag hittar många citat som berör mig

Men inte den här. Jag tror jag hade fel idé om vad boken skulle handla om, fast ändå inte. Det blev bara så fel. Det blev svart, jobbigt, inte intressant alls egentligen. Bara tugg tugg. Men likväl läste jag på, mest för att det är denna bok vi skall prata om i morgon när vi träffas i vår läsecirkel Libri Clava. Jag trodde och hoppades att den skulle bli bättre framåt slutet men nej.

Jag har vikt sju hundöron i boken på ställen där något skrivs som rör eller berör mig på något vis. Nu när jag på nytt läser dessa meningar/stycken märker jag att jag kan plocka bort tre av dem.

Resten kommer här, kanske helt obegripliga utan sitt sammanhang men men så är det.

Jag ville inte vara barn och var därför tvungen att spela vuxen. Jag kunde inte dra mig tillbaka i min barnslighet, skylla på den, använda den som skydd. Jag hade ingen reträttmöjlighet, utan var lämnad till min omöjliga balansakt. Jag var generad över att inte hålla måttet som vuxen och mina föräldrar levde i en upphöjdhet som gav dem rätten att vända sig bort. Själv var jag bara stolt när jag åstadkom något fint, men jag kunde inte vila i känslan av att vara stolt i mig själv. Mina föräldrar som gav mig så mycket uppmärksamhet hade ändå inte förmågan att uppfatta vad som pågick inuti mig. De hade valt bort det triviala i livet. Deras radar för barns tysta språk hade stängts av.”

Den som inte vill ha mig måste övertygas om att det är mig han ska ha.”

Hur olär man sig de outtalade reglerna?

I en diktsamling har författaren också skrivit ”Katastrofer är vackra på avstånd.

Vilken bok jag läst? Om man håller sig i solen av Johanna Ekström. Det finns mycket att fundera kring när det gäller denna bok. Det får jag tillfälle att återkomma till efter i läsecirkeln i morgon. Kanske växer boken när jag hör de andras tankar. Vi får se. Nu går jag vidare.

5 thoughts on “Jag brukar tycka om böcker som leder till att jag hittar många citat som berör mig

      • Nej, men bokbeskrivningen hos ABF är intressant. Jag tror att jag får kolla runt lite för att se vad andra tycker också innan jag bestämmer mig för om jag vill ha den på min vill läsa-lista eller ej.

      • Vännerna tyckte ungefär som jag. Det var mycket fint språk men det hände ju aldrig något. Ingen av oss kunde tänka sig att ge den som boktips till någon man känner. Inget bra betyg med andra ord. Till nästa gång läser vi Selma!

Kommentera

