Shawshank Redemption bok och film

Eller för all del, film och bok för var i den ordningen jag tittade och läste. På svenska fick filmen från 1994 titeln Nyckeln till frihet. Jag såg filmen i vintras och fick först senare veta att den är baserad på en novell av Stephen King från 1982. Efter att jag sett filmen blev jag nyfiken på Vårbedrift som novellen heter och efter lite letande hittade min kollega (troget King-fan) boken Sommardåd – två berättelser på Umeå Depåbibliotek. I denna ingår Vårbedrift samt den betydligt längre novellen/berättelsen Sommardåd, vilken jag ännu inte läst.

Det handlar om Andy Dufresne, i filmen spelad av Tim Robbins. Han arbetar som banktjänsteman och blir oskyldigt dömd till livstid för mordet på sin hustru och hennes älskare. För att lindra tiden i fängelset använder Andy sin utbildning bland annat åt att hjälpa fängelsedirektören Norton. Dagar blir till veckor och veckor blir till år alltmedan Andy försöker bevara en civiliserad stämning även innanför de hårda murarna. Det är Andys vän, Ellis Boyd ”Red” Redding, i fängelset som berättar hela historien från start till slut och i filmen spelas denne man av Morgan Freeman. Som den svenska filmtiteln avslöjar handlar det om längtan efter frihet. Det handlar också om en lång vänskap mellan dessa två herrar. Det är fint!

Jag tycker att berättelsen har så mycket livsglädje mitt i allt det svarta. Jag gillar filmen bättre än novellen men jag misstänker att det beror på att jag såg filmen först. Hade jag läst novellen innan hade jag troligen fått större behållning av den.

Jag har inte läst så mycket Stephen King tidigare, kanske 5-6 titlar, men jag får känslan av att Vårbedrift/Shawshank Redemption/Nyckeln till frihet inte är samma King man tänker på när man tänker på King som skräckens mästare. Detta är mer lagom och ger inte upphov till nagelbitande alls. Trots det är det bra, riktigt bra! Och att Andy får tjänstgöra som bibliotekarie i fängelset är ju också ett plus!

 

 

 

 

3 thoughts on “Shawshank Redemption bok och film

  1. Filmen är otroligt bra! Jag har inte tagit mig tid till att prova Stephen King. Jag försökte läsa några böcker som liten (pappa är en Stephen King-fanatiker) men tyckte då inte om dem och nu sitter den ”åsikten” kvar.

    • Den ”vanliga” Stephen King tycker jag inte jag känner igen i Shawshank Redemption men läste och gillade några av hans böcker för sisådär 15-20 år sedan.Ibland känner jag att jag vill läsa mer av honom men då jag läst en del vill jag hellre testa nya författare. Jag vet inte heller vilken jag skulle tipsa dig om att läsa då du har din ”åsikt”. Det kan nog Henrik på Olika sidor göra bättre. Får se om han ser detta?! Han är en riktig King-kännare tillika god kollega :)

Kommentera

