Babel 25 april 2012 eller bättre sent än aldrig

Ligger lite efter när det gäller att titta på Babel. Sitter just nu och tittar på del 8 av 12. I detta program deltar bland andra Johanna Ekström som talar om sin bok Om man håller sig i solen. Vi skall läsa den i Libri Clava, den läsecirkel jag är med i, och det ser jag fram emot. Boken är beställd till jobbet, vi tänkte att det kunde vara något att ha där och så kan jag lägga beslag på den direkt! Något som fastnar hos mig direkt är när jag hör henne säga något i stil med ‘boken är inte en uppgörelse med mina föräldrar utan med min barndom’. Fint.

Något som får mina öron att lystra lite extra är nästa intervju från New York Public Library där Nathan Larsonfått sin inspriation till boken Dewey Decimal. Även om boken inte är  en jag vanligtvis skulle ge mig på, det är en deckare, så får titeln mig att bli nyfiken. Dewey decimalklassifikation (DDK) är ett klassifikationssystem för bibliotek, för övrigt det mest spridda i världen och sedan några år finns beslut på att även Sverige ska gå över till detta system och många bibliotek, främst högskolor och universitet, är redan i full gång med konverteringen.

Ytterligare gäster i Babel denna gång var författarna till nya boken om Carola. Andreas Ekström och Johanna Koljonen har skrivit boken Främling. De verkade så glada och inspirerade av att ha skrivit denna bok så jag blev riktigt nyfiken!

 

 

 

3 thoughts on “Babel 25 april 2012 eller bättre sent än aldrig

Kommentera

