Utmanad igen!

Fick en ”elva-utmaning” till och här kommer svaren på frågorna som Lingolitt gav mig. Första frågan är jag lite osäker på vad som menas, kan du hjälpa mig Lingolitt?

1. Vampyrer: glittriga vegetarianer, blodtörstiga bibliotekarieslukare eller ångestdrabbade filosofer? Vilken författare/filmskapare har rätt?

2.  En bok som du skulle vilja se som filmatisering? Blir ofta besviken på böcker jag läst som sedan filmatiserats men Sara Blaedels böcker kanske. Vem vet, kanske är de redan filmatiserade?

3. Nämn en bok som du läst fler än en gång och förklara varför! Igelkottens elegans har jag läst två gånger. Första gången för att jag ville, andra gången på grund av att vi skulle diskutera den i vår läsecirkel. Första gången fick den tio stjärnor, andra gången en liten femma. Jag kunde inte riktigt påminna mig om varför jag tyckt den var så bra första gången. Annars brukar jag inte läsa om böcker.

4. Hur förvarar du dina böcker? Om du förvarar dem i en bokhylla, hur sorterar du dem? Bokhyllor både i vardagsrum och källare samt en rejäl hög vid sängen. I vardagsrummet är det lite genre- och temaindelat annars huller om buller.

5. Om du fick leva i en fiktiv värld, vilken skulle du välja och varför? Har det bra här! Är inte mycket för fiktion faktiskt.

6. Du träffar Björn Ranelid på en fika. Vad pratar ni om? Hans krönikor i DA (Dagens arbete, Metalls facktidning som maken får), jag vill inte prata med honom om något annat, tror jag.

7. E-böcker. Hiss eller diss? Hiss! Bra när det är lång kö på de böcker jag vill läsa!

8. Vilken är, enligt dig, den ultimata skrytboken? (En sån där man har hemma för att framstå som intellektuell.) SAB-systemet?! Den bok vi bibliotekarier har som stöd när vi katalogiserar böcker i våra kataloger. Ta det med en nypa salt :)

9. Hundöron i biblioteksböcker: dödsstraff eller helt okej? Okej, men snälla, vik tillbaka när du är klar!

10. Vilken bok högläser/kommer du högläsa för dina barn? Jan Lööfs böcker läser jag fortfarande för tioåringen och Richard Scarrys böcker har gått varma i snart 13 år!

11. Vilket är det längsta köpstoppet du har haft? Om du inte har haft köpstopp någon gång, hur gör du för att hinna läsa allt/hålla bokköpen nere? Har nog aldrig haft något riktigt köpstopp. Jag lånar mängder och köper ett fåtal. Hinner inte läsa allt dock, men har en lista på bloggen där jag försöker skriva in det jag vill läsa. Lånar gärna hem mer än jag kommer att läsa, bläddrar lite och verkar det inte vara något speciellt så lämnar jag tillbaka. Att jag också jobbar på ett bibliotek gör inte saken sämre, kan styra inköpen ganska mycket, vår målgrupp är unga vuxna så det går okej! Vill jag läsa ”vuxenlitteratur” som vi inte storhandlar på jobbet så blir det bibblan i stan som får mitt besök.

Så, det var mina svar på Lingolitts frågor. Jag väljer att inte göra elva nya frågor till elva andra bokbloggare då jag redan gjort det en gång, i fredags.

4 thoughts on “Utmanad igen!

  1. Tack för bra svar! :) Angående den första frågan så var det mitt kryptiska sätt att referera till Twilight, Historikern av Elizabeth Kostova och En vampyrs bekännelser av Anne Rice. Vampyrtrenden är ju enorm och de porträtteras väldigt olika i varje film och bok. Frågan gällde alltså om du tycker någon av dessa är mer rätt än någon annan :)

  2. ”8. Vilken är, enligt dig, den ultimata skrytboken? (En sån där man har hemma för att framstå som intellektuell.) SAB-systemet?!”

    KRS! ;)

Kommentera

