Första meningen i boken

Påhittade nöjen har en utmaning till oss där det gäller att känna igen hennes favoritböcker genom att hon ger oss första meningen i respektive bok. Det är inte lätt, jag kunde en av hennes…!

Här kommer mina första meningar. I och med att jag lånar de flesta böcker jag läser fick jag gå lös på bokhyllefavoriterna istället. Alltså, vilka böcker är det jag gillar? Facit kommer om någon vecka så klura på!

1. ”Jag hoppas, att jag ska kunna anförtro dig allt, så som jag hittills aldrig har kunnat åt någon, och jag hoppas, att du kommer att bli ett stort stöd för mig.”

2. ”Första onsdagen i varje månad var en Absolut Gräslig Dag – en dag man måste invänta med fasa, uthärda med mod och glömma fort.”

3. ”Vi seglar ut från Vaxholm i en liten gul, fet plastbåt som Markus lånat.”

4.  ”Marx har förändrat min världsbild totalt, förklarade Antoine Pallières i morse, en ung man som i vanliga fall aldrig bevärdigar mig med ett ord.”

5. ”Texten dök för femtioelfte gången upp i displayen och för samma gång i ordningen klickade HP irriterat bort den.”

6. ”Puti. Katten hette Puti. När vi ropade på henne över balkongräcket ändrades hennes namn till Tipu.” (tog med tre meningar, första sade inte så mycket, inte andra heller…!)

7. ”Jag var trettiosju när det hände och satt ombord på en 747:a.”

8.  ”Jag har gjort mitt bästa för att smälta in.”

9.  ”Mobiltelefonen summede i vindueskarmen.”

10. ”Jag visas in i ett litet dystert rum och blir ombedd att sätta mig där och vänta.”

Tips, en titel är på danska och en titel är facklitteratur. Se så, gissa på!

22 thoughts on “Första meningen i boken

  1. Nr 5 är [Geim] av Anders De la Motte. Känns bra att kunna sätta åtminstone en. Hoppas du är redo för arbete nu och inte någon mer dum bacill har anfallit!

  2. Men jeezez, det där tänker jag inte ens försöka mig på. Känner inte igen någon och har troligtvis inte läst någon utav dem. Skulle kunna googla mig till svaren, men det är väl inte varit rätt.

  3. Klantiga jag missade att du hade kommenterat om Lille prinsen också!
    Du har en poäng där, jag tänkte inte ur den vinkeln när jag läste, men om jag tänker tillbaka på det så nu så; det var helt klart mycket text och många ord för att vara en barnbok. Så det kanske inte är en bok man läser tillsammans på en kväll, jag läste den själv på tre kvällar ungefär. Ska man läsa den med yngre barn kanske det är lite i taget man får köra på?

    • Ja, det är lite missvisande att boken rekommenderas till 6-9-åringar och skulle jag läst den för sonen skulle vi nog behövt i vart fall två veckor på oss. Kanske dags att jag läser den själv.

  4. Nummer 6 är i alla fall Svinalängorna av Susanna Alakoski.

    2:an känner jag igen men kan inte placera. Men chansar helt vilt på Anne på Grönkulla.

Kommentera

