Little Free Library

image

 

Såg bilden hos Arga Bibliotekstanten på Facebook, länkar i och för sig här till hennes blogg som hon inte varit så aktiv på det sista, men på hennes Facebooksida händer det däremot mer!

Bilden ja, den kommer från Little Free Library, en liten organisation som tillverkar små bibliotek, fyller dem med böcker som är fria att låna, läsa och njuta av. Tanken med detta är att främja läskunnighet och läslust genom att bygga dessa fria ”bokbytarminibibliotek” över världen. Ytterligare en tanke med Little Free Library är att man vill bygga upp en känsla av gemenskap där man delar kunskaper, kreativitet och visdom mellan generationer.

Jag kan riktigt se ett sånt här litet bibliotek framför mig  ute vid vägen vid min tomtgräns! Svärfar, kan du hjälpa till att bygga ett?
Bygginstruktion finns, eller om man vill beställa ett går det också bra. Men det kan bli dyrt med tanke på att de finns i USA.

Håll med om att det är en toppenidé!

6 thoughts on “Little Free Library

  1. Apropå Åsen: Jag tyckte att jag kände igen en hel del av våndan från min mor och generationer före. Har man inte varit med på den tiden kan man genom den här boken få en hint om hur utsatta kvinnor kunde känna sig när de skulle göra jobb, lika hårda som männens. Och utan alternativ. Och ofta utan betalning dessutom.
    Men den här boken tar ju inte alls upp det positiva med jordbruket, men det är det ju andra som gör.

Kommentera

