Tittar ikapp på Jessika och hennes gäster

Är alldeles för trött på kvällarna så jag sover gott när Babel visas 22.15 varje onsdagskväll. Alldeles nyss kollade jag igenom förra veckans avsnitt med Monika Fagerholm samt tema Italien. Här kommer några kommentarer.

Monika Fagerholm har jag ännu inte läst. Hon verkar vara en härlig, duktig och engagerad författare. Jag vet att jag för länge sedan lånade hem Den amerikanska flickan men det blev aldrig att jag läste den. Kommer inte ihåg varför, troligen började jag läsa några sidor men fastnade antagligen inte. Blir sugen på att testa något annat av henne och ser att hon via Novellix gett ut Arielles första kärlek. Den kan nog bli bra!

Tema Italien så. Gomorra läste jag för några år sedan. Jag tyckte den var hemsk men kunde ändå inte sluta läsa. Den är bra! Jag tycker Roberto Saviano är en hjälte som får betala ett högt pris för sina framgångar. All heder åt honom! Blir sugen på att läsa, kanske inte hela, men delar av antologin Kom med mig som är baserad på det tv-program han gjort i Italien som nått väldeliga framgångar. Ytterligare en författare som intervjuas i detta program och som fått stor uppmärksamhet även här i Sverige är Silvia Avallone med sin bok Stål. Den måste jag bara läsa. Bokus skriver: Stål är en gripande skildring av två unga flickors vänskap och hur de tillsammans möter omgivningens krav och förväntningar. Samtidigt ger romanen en storslagen nutidsbild av livet på Italiens baksida.

Passar mig nog som handen i handsken. Nu börjar strax gårdagens avsnitt av Babel. Vad gjorde vi före PLAY?!

Kommentera

