Vargön av Petter Lidbeck

Store sonen på 13 år har inlämning (skriftlig och muntlig) av en bokrecension i morgon och har läst boken Vargön av Petter Lidbeck. Jag har frågat honom några gånger hur det går med läsningen och han tyckte senast igår kväll när han läst relativt långt i boken att han inte kom in i den och inte alls förstod vad den handlar om. Sent igår kväll hade han i alla fall läst ut den. Jag sade till honom att jag skulle försöka läsa den under morgondagen (idag alltså) och det har jag nu gjort. När jag läser baksidestexten får jag känslan av att det är en ungdomsdeckare jag skall läsa då det står:

”Varför stack hon ut med båten utan flytväst mitt i natten?
Varför stack hon ut med båten utan flytväst?
Varför stack hon ut med båten?
Varför stack hon ut?
Varför stack hon?
Fem killar och fem tjejer på sommarläger på Vargön. Sol, bad och nya kompisar. Allt skulle ha varit perfekt om inte en i gänget burit på en stor hemlighet.
Vargön är en ny fängslande ungdomsroman av Petter Lidbeck…” (Boken kom 2003)

Men deckarkänslan infinner sig bara under sista femtedelen av boken på sammanlagt 120 sidor. Det är synd. Jag läser många andra mycket bra passager i boken. Om livet, om relationer, om respekt inför sig själv och andra, hur man väljer att vara och hur man uppfattas av andra när man väljer sätt att vara. Toppen!!! Jag hoppas sonen kommer att reflektera över det i kväll när han skall recensera boken, men jag är långt ifrån säker. Jag förstår sonens frustration. Kanske är han lite för ung för att få med sig vad boken också handlar om. Vi får se! Jag hoppas vi kan få till ett litet boksamtal (nördiga bibliotekariemorsan …) så boken kan växa i hans ögon för just nu tror jag den är ganska intetsägande för honom. Tyvärr!

 

Kommentera

