Glömde ett citat, nej två!

Efter förra veckans läsning av Levithans bok Ibland bara måste man var jag så fylld av glädje och förhoppningar så jag glömde få med mig några tänkvärda citat jag markerat i boken. Idag var jag på väg att lämna tillbaka boken men hittade då mina kom-ihåg-lappar däri.

Paul har en kompis, Tony, som också är homosexuell. Tonys föräldrar vill inte kännas vid sin sons läggning så det är aningen problematiskt när de skall ut tillsammans. Föräldrarna ser helst att Tony umgås med tjejer. Tony har ett samtal med sin mamma där de pratar om, eller egentligen runt omkring, Tonys intresse för killar. För en gångs skull står Tony på sig. Han har förr låtit sina föräldrar styra vilka vänner han ska umgås med. Är det killkompisar han tar hem vill de att de håller till i köket eller om de nödvändigtvis måste vara i Tonys rum skall dörren vara öppen. I denna diskussion ger han sig inte. Tony filosoferar:

”Det mesta av min styrka får jag från viljan av att vara stark. Jag blir modig när jag bestämmer mig för att vara modig. Jag vet inte om jag har förstått det förut, inte heller om Tony har förstått det förut, men jag tror att vi båda förstår det nu. Om man aldrig känner rädsla, har man inte något behov av mod. Jag tror att Tony har levt med en rädsla hela sitt liv, och jag tror att han nu omvandlar den till mod.”

och lite senare

”Det är så här en liten seger känns: som en liten överraskning och en stor lättnad. Den får dåtiden att kännas lättare och framtiden ännu lättare, om än bara för ett ögonblick. Den känns rättvis. Den känns som en möjlighet.”

Kanske lösryckt men jag tycker det säger så mycket om livet.

 

Kommentera

