Min randiga läsning!

Ibland bara måste man – David Levithan. Det var denna bok jag läste då, för några dagar sedan. Enligt O gissade rätt på författaren, bra jobbat! Får se om jag hittar fler fina, fräcka, randiga insidor att njuta av.

På engelska heter boken Boy Meets Boy vilket förklarar bokens tema. Det handlar om Paul. Han har det inte lätt. Hans bästa vän Joni har dumpat honom och resten av gänget för den där Chuck! Och Tony, hans andra bästa vän, är inspärrad i huset av sina hysteriska föräldrar för att omvändas. De tillåter inte att han gillar killar. Och så är det Noah. Noah med de grönaste ögon som finns vill inte se honom längre eftersom han råkade kyssa sin före detta i skolans städskrubb. Ja, det är rörigt men samtidigt mycket underhållande och bitvis allvarligt.

Men det är så bra! Boken är mycket läsvärd. Skulle vilja sätta den i händerna på många av eleverna på skolan där jag jobbar. Boken handlar om livet under tonåren, den stora kärleken som plötsligt bara står framför dig där en dag, svårigheter och glädjeämnen, förnuftiga och mindre förnuftiga föräldrar, mod och ännu mera mod! Att det handlar om homosexualitet får liksom lite mindre betydelse, men det är bannemej så bra att den finns där.

Jag skulle också vilja sätta den i händerna på tonårsföräldrar, en del i alla fall. Läs läs läs!

One thought on “Min randiga läsning!

  1. Ping: Glömde ett citat, nej två! | Den var bra

Kommentera

