Sara Blædel – veckans jerka

Jerkadags! Brukar hänga på jerkan typ var tredje fjärde helg eller så, allt beroende på vilken fråga/utmaning/uppmaning som erbjuds.

Denna vecka är det dags att pusha för en europeisk författare som man
gillar och mitt val går endast lite sydväst, närmare bestämt till Danmark och Sara Blædel och hennes böcker av vilka jag hittills läst Pulver, Kalla mig prinsessa, Bara ett liv och Aldrig mera fri. Hævnens gudinde, Dødsengelen samt De glemte piger har jag kvar i serien om kriminalassistent Louise Rick och hennes väninna, tillika journalist, Camilla. Har inte sett dem översatta än, men att läsa på danska går nästan lika bra, i alla fall för mig.

De brott, ofta mord, som sker i böckerna är ”vanliga” brott som vi läser om i dagstidningarna relativt ofta men ganska snart glöms bort i det stora flödet av nyheter som omger oss. Det handlar bland annat om knarkuppgörelser, dejting på Internet som spårar ur, hedersmord och prostitution. Sara Blædel bygger upp sina historier på ett skickligt sätt, mycket samhällsnära och det är just det jag tror är det som gör det så bra.

De senaste åren har det kommit mängder med krimi, dvs deckare med poliser som mer eller mindre huvudpersoner, av olika slag, både i Danmark men också i Sverige och många andra länder. Det har nästan gått inflation i det men jag tycker Sara Blædel ligger i den övre delen bland alla konkurrenter. Det skall hon ha cred för!

Ytterligare en anledning att ge henne cred är att jag som egentligen inte är en deckarläsare av några större mått fastnar i hennes böcker. Och det är bra!

Kommentera

