Bokrean närmar sig och jag närmar mig den

En kompis frågade mig igår på Facebook om jag hade några tips på vad hon skulle kolla efter på årets bokrea. Oops! Så långt har jag inte kommit svarade jag. Går här hemma och väntar på att några reakataloger skall landa i postlådan. Men när jag drog mig till minnes från förra året mindes jag att jag snällt fick gå och be om kataloger i de olika bokhandlarna här runt i kring. Det blev istället att ge sig ut på en snabb omvärldsbevakning med hjälp av The Internet. Mitt urval av boklådor är baserat på störst och mest kända. Inte särskilt vetenskapligt, men men, det här är ingen uppsats faktiskt!

Bokus trillade jag in på först (gillar deras sökruta) här skulle jag köpt Utrensning av Oksanen samt Tusen svenska klassiker böcker, filmer, skivor och tv-program från 1956 till i dag av Gradvall. Den kan vara kul att ha! Hade jag inte redan ägt Igelkottens elegans av Barbery hade jag köpt den också, samma gäller Morgan Allings Kriget är slut. Två fina böcker!

AdLibris blev det visst att jag beställde två böcker…. Tusen svenska klassiker (den jag tipsade om ovan) samt Böcker som förändrade världen. Här hittar jag också Kaffe med musik av Karin Brunk Holmqvist samt Korparna av Bannerhed. Herr B bör man nog läsa och fru B H skall man läsa, hon skriver så roligt och bra och tokigt!

Då studsar vi in på Ugglan, min moster med familj driver en Ugglan i Åmål. Deras reakatalog finns här.  Här skulle jag kunna tänka mig att läsa, inte nödvändigtvis köpa, Denise Rudbergs Ett litet snedsprång. Skulle vilja testa genren Elegant Crime. Är det något för mig? Ett måste är Alfahannen av Katarina Wennstam! Finns Smuts och Dödergök så köp dem också! Ny bok av Wennstam kommer i år! Även här finns Tusen svenska klassiker!

Då drar vi till Bokia. Under valnötsträdet av Anna och Fanny Bergenström fick jag av mina kollegor när jag rundade 40 för snart ett år sedan, fin och användbar bok! Kråkflickan samt Hungerelden av Eriksson och Axlander-Sundquist borde väl också läsas, men nödvändigtvis inte ägas, på rea är de! 1001 böcker du måste läsa innan du dör av Hägg reas också i år. På framsidan en ung Strindberg.

Sista stoppet på resan blir Akademibokhandeln. Här hittar jag Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist. Inte den bästa enligt mig, men läs den och de andra också! Vi avslutar denna titt på bokrean med Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry. En fin barnbok som lika gärna kan läsas med stor behållning av oss vuxna.

Kommentera

