Olästa författare

Lyrans tematrio uppmanar mig denna vecka att berätta om tre författare jag ännu inte läst men har lust att läsa! Mina val faller på följande och jag slänger med en kort motivering samt en fundering kring varför jag fortfarande inte tagit tag i  just dessa författare.

Marianne Fredriksson – för att jag nog inte hört någon tala om hennes böcker i negativa termer någon gång. Alla verkar tycka om hennes böcker och nu när Simon och ekarna blivit film. Åh så bra, jublar alla! Det är nog dags… men någonstans inbillar jag mig att jag kommer att få mer ut av dem om sisådär tio år eller mer. Varför? Vet inte.

Elfriede Jelinek – vill läsa fler Nobelpristagare. Varför jag inte läst henne än? Jag har prioriterat annat i bokfloden. Är hon svår?

Lars Kepler – vill jag också gärna läsa. Tror det blir ett sommarprojekt. Anledningen till att jag inte läst de här böckerna än är att de är så tjocka. I jobbet behöver jag plöja en del ungdomsböcker för att kunna tipsa eleverna. Ofta har de inte så lång tid på sig att läsa eller önskar en kort bok för att det skall gå lätt. Då blir det ofta att jag väljer två kortare/tunnare böcker än en tjock/lång, därför hamnar Kepler vid sidan om.

 

8 thoughts on “Olästa författare

  1. Simon och Ekarna är en fin bok som nog passar i alla åldrar, jag gillade filmen också. Sedan läste jag Evas bok av Fredriksson i min ungdom (hmmr typ för 25 år sedan då…) och den minns jag som riktigt bra.

  2. Marianne Fredriksson har varit en stor favorit genom åren, men för mig är det hennes ”mystiska” böcker med lite religiösa teman som funkat bäst – Paradisets barn, Blindgång, den som vandrar om natten, Syndafloden och Maria Magdalena. Simon som många älskade var bara OK för mig men det var iofs. många år sedan jag läste den. Några av hennes senare var riktiga besvikelser (Skilda verkligheter och Älskade barn) Det beror kanske på att jag drar mer mot fantasi än realism…:)

Kommentera

