Zlatan – ett maskrosbarn

Så var den läst och jag är glatt överraskad! Jag har tidigare inte varit något fan av Zlatan men nu förstår jag att det är medias bild av honom jag inte gillat. Och media har ju tyvärr spelat på hans mindre bra sidor flera gånger. Men! Med den uppväxt Zlatan haft så är det kanske inte så konstigt att han kört huvudet i väggen flera gånger.

Ett barn som haft en dröm och lyckats uppfylla den gång på gång på grund av sin vilja att ‘jag ska minsann visa dem att jag kan’ hur underbart är inte det?! Kanske får man denna vilja när man gång på gång trycks ner, blir lurad, motarbetas. Jag måste få tro det att en del barn blir starkare av sin utsatthet, varför annars har vi maskrosbarn här i vår värld.

Samtidigt kan man undra om Zlatan hade haft drivet om han växt upp i en lign och harmonisk familj. Han säger vid ett tillfälle när det är tal om en eventuell övergång till Inter ”Jag ville inte ha något gratis. Jag ville ha utmaningar och ansvar.” Har man fått kämpa sig fram hela livet är det nog svårt att ändra sig när man enligt andra borde vara nöjd. Men inte Zlatan inte. Och varför skulle han, vara nöjd, när han känner att han mer att ge?

Vid ett flertal tillfällen i boken kommer jag på mig själv med att le eller till och med skratta till när det är någon småtokig episod som berättas. Jag blir också fylld av ödmjukhet när han skriver ”…jag har inte varit den finaste killen. Jag har inte sagt rätt saker hela tiden, och jag tar på mig ansvaret förstås för alltihop. Jag skyller inte på någon annan. Men ändå, det finns många såna som jag därute, unga killar och tjejer som får skäll för att de inte är som alla andra…” och lite senare ”Det finns tusen vägar att gå, och den som är speciell och lite avig är ofta den bästa. Jag hatar när de som skiljer ut sig trycks ner. Hade jag varit annorlunda skulle jag inte suttit här och vad jag menar är självklart inte: Var som jag! Försök bli som Zlatan! Inte alls! Jag snackar om att gå sin egen väg, vad den vägen nu är…” Fint.

Jag är egentligen ingen fotbollsnörd. Fråga mig var Zlatan spelar nu och jag är inte säker på svaret, det har liksom inget större värde för mig även om det står i boken. Med detta vill jag ha sagt att denna bok lämpar sig lika bra för den som vill läsa om fotboll som den som vill ha en historia om en kille från Rosengård. Läs!

Kommentera

