Från A till Ö – N

Jag hade tre kvinnliga författare på bokstaven A, så nu blir det tre män som får representera bokstaven N i detta inlägg. Skall bli spännande att se hur det kommer att fördela sig totalt när alla bokstäver är representerade i denna extrautmaning. Let’s go N!

Per Nilsson är mycket utlånad på mitt jobb, gymnasiebiblioteket. Nilsson skriver mest för ungdom och den bok jag gillat bäst hittills är Du, du och du. Denna bok handlar om Anon, Zarah och Nils vilkas liv på olika sätt flätas in i varandra på ett både spännande och oväntat sätt. Lite mer att läsa om Per Nilsson hittar du här.

En favoritbok jag har är Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser. Konstigt nog har jag inte läst något mer av honom (vad jag minns), det borde man ju göra! Vill du inte läsa boken så är filmen med samma titel riktigt bra! I höstas var Nesser i Vänersborg och talade om Himmel över London. En sympatisk man, när han talade kunde jag riktigt höra hans texter. En häftig upplevelse! Nessers hemsida hittar du här.

N nummer tre är min och yngsta sonens favorit, Sven Nordqvist. Det är inte så mycket för Pettson och Findus utan för boken Var är min syster? som han också fick Augustpriset för 2007 i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok. Grattis än en gång! Nordqvist är ju inte bara en duktig författare utan hans bilder är helt magnifika!

2 thoughts on “Från A till Ö – N

  1. Javisst är det så! Det är väl mest besvikelsen som gör att man blir irriterad, man har gått och tänk att äntligen får man veta hur det går i boken och sen får man inte det… Men precis, det är ju bara lyxproblem!

Kommentera

