Favoriten som föll

Det blir mer tid till bloggande när det enda man orkar är att ligga och läsa, sitta och läsa, dricka lite te och läsa lite till och så blogga då förstås! En segdragen förkylning tar på krafterna så återgången till jobbet efter jullovet får vänta någon dag till.

På tisdag nästa vecka har några vänner och jag läsecirkelsträff hemma hos mig och till dess skall vi läsa Igelkottens elegans. Det har varit en av mina favoritböcker och jag har pratat varmt om den sedan jag läste den första gången. Min vurm för boken kan ni läsa om bland annat här och här. Jag såg filmen strax före jul och fick då ännu mer lust att läsa om boken. Till saken hör att jag inte brukar läsa om böcker men då jag gillade denna bok så enormt när jag läste den kändes det inte konstigt att läsa om just denna.

Men något hände. Jag har kommit cirka sextio sidor in i boken och jag kan inte förmå mig att ens tycka den är det minsta bra. Jag hoppar över sidor, bläddrar framåt för att kanske känna igen mig. Men icke! Jag är så besviken. Boken som var en del av mig (kändes det som i alla fall) är inte alls vad den en gång var. Jag är väl medveten om att böcker passar i olika skeden i livet. Antagligen gjorde den det då, för knappt två år sedan, men inte nu. Jag funderar på om det är så att, i och med att jag såg filmen och fick en annan vinkel av boken för ett litet tag sedan, jag inbillat mig att boken skulle vara mer lik filmen och jag därmed hade fel förväntningar inför läsning nummer två. Vad tyckte jag egentligen var så bra med den?

Nu återstår det att se vad mina vänner i cirkeln tycker om boken. Mitt ex ställer jag tillbaka i bokhyllan nu. Vill inte förstöra läsupplevelsen mer. Vilken är din erfarenhet av att läsa om gamla godingar?

8 thoughts on “Favoriten som föll

  1. Ibland undviker jag faktiskt att läsa om böcker just för att ursprungsupplevelsen var så bra. Kan det verkligen bli likadant igen? Jag minns igelkotten som en bok som jag sträckläste och tyckte var småputtrig. Helt såld var jag inte men jag gillade. Helt klart. Bra beslut av dig att ställa den i hyllan igen!

  2. Trist att du inte gillade boken. Själv tyckte jag att den var bra – fram till slutet… Slutet gjorde mig väldigt besviken faktiskt. Angående omläsning så är det något jag aldrig/sällan gör; mest för att jag har så många outlästa böcker som väntar… Jag har helt enkelt inte tid!

    • Jag gillade den första läsningen, så det får vara med det. Hade önskat att jag inte försökt igen, men så är det… Och som du säger, det finns så mycket annat att läsa. Dags att gå vidare!

  3. Själv tyckte jag boken var en liten trevlig bagatell, bra för stunden men inte mer en så.
    Men filmen var jag riktigt imponerad av och tyckte den gav mer än boken!
    Försöker att undvika att läsa om böcker de brukar inte hålla för en andra läsning. Förutsättningarna är inte de samma som första gången och inte jag heller.
    Det finns dock undantag – Jane Austens romaner som jag läst om vid några olika tillfällen.

Kommentera

