Läsutmaning 2012

Årets utmaning består i att läsa ett antal böcker som jag fått eller köpt själv eller lånat för länge sedan men ännu inte läst. När man som jag jobbar som bibliotekarie och inte hinner läsa det som lånats är det lätt att låna om böckerna in absurdum. Även om utlåningssystemet sätter stopp efter två-tre omlån så kan jag, så länge ingen annan köar, låna om igen och igen och igen. Och det är som sagt inte bara av godo. Det är ett sätt att skaffa sig hyllvärmare!

Jag har ambitionen att läsa följande hyllvärmande böcker under året:

Jag ska ge dig världen – Chufo Lloréns
Boktjuven – Markus Zusak
Norrlands svårmod – Therése Söderlind
Kärleken i Julia Anderssons liv – Åsa Moberg
Undantaget – Christian Jungersen
Hoppas – Åsa Aderberg Strollo
Toffs bok – Kalle Dixelius
Stockholm Rosé – Sophia Wolf Lösnitz
Böcker inom och omkring oss – Aidan Chambers

En salig blandning, historia, kärlek, fakta, om litteratur, uppväxtskildringar… Ser fram emot detta, men jag vet att det blir en riktig utmaning för mig som gärna lägger undan böcker som inte fångar direkt. Lovar att återkomma så fort något lästs eller kanske, men förhoppningsvis inte, förkastats.

3 thoughts on “Läsutmaning 2012

  1. Två riktigt bra som jag läst är Boktjuven och Undantaget. Bara så du vet ;-)

    Gott läsår önskar jag dig!

    Chambers verkar riktigt intressant tycker jag, tror inte att jag läst den…

  2. Det kan bli så! Lyssnade till Chambers i oktober och köpte även hans bok då, signerad! Jungersen verkar riktigt bra, men har inte riktigt tagit mig tid till den, men nu skall det bli ändring på det. När det gäller Boktjuven tror många att man som bibliotekarie har läst den så det är väl dags nu då!

Kommentera

