Bok, film och bok igen

En av mina favoritböcker är Muriel Barberys Igelkottens elegans. Läste den för upp emot två år sedan och kommer ofta tillbaka till den i tanken och i samtal om böcker. Idag är jag hemma och vårdar förkyld och hostig son och passade på att titta på filmatiseringen av boken. Jag brukar ofta bli besviken när jag ser filmatiserade böcker men i detta fall blev jag istället glatt överraskad! Det saknas en del moment i filmen jämfört med bokens innehåll men regissören har verkligen lyckats hitta kärnan i berättelsen. Kanske hjälper det då att jag läst boken. För en som ser filmen utan att ha läst boken kanske den ger ett annat intryck. Den var riktigt bra, en feelgood film om livet och människan, både i stort och smått.
Under jullovet skall jag läsa om boken då vi skall diskutera den i läsecirkeln jag är med i. Ser fram emot detta!

One thought on “Bok, film och bok igen

  1. Ping: Favoriten som föll | Den var bra

Kommentera

